Niespodziewane odwołania pociągów
Joanna Szozda, dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, wyraziła swoje zdziwienie wobec decyzji Polregio.
Jesteśmy zaskoczeni liczbą odwołanych pociągów. Polregio faktycznie sygnalizowało wcześniej problemy kadrowe związane z maszynistami. Natomiast zaskoczeniem było to, że niedługo po takich informacjach dostaliśmy pismo o odwołaniu wielu pociągów. Odwołanie było spowodowane absencją maszynistów i brakiem możliwości ich zastąpienia" – mówi Joanna Szozda.
Z powodu braku maszynistów, na niektórych liniach zdecydowano się na wprowadzenie autobusów zastępczych. Ta decyzja jest jednak tylko tymczasowym rozwiązaniem problemu, który dotknął pasażerów korzystających z lokalnych połączeń kolejowych.
Poszukiwanie rozwiązań
Samorząd województwa nie pozostaje bierny w obliczu zaistniałej sytuacji. Joanna Szozda podkreśla, że prowadzone są rozmowy mające na celu przywrócenie odwołanych połączeń.
Rozmawiamy z operatorem, by przywrócił połączenia na linii 101 Jarosław - Horyniec Zdrój. Operator ma świadomość, że będziemy musieli naliczać kary przewidziane w umowie za niewykonywanie zapisanych w niej obowiązków – mówi Joanna Szozda.
Wśród rozważanych rozwiązań jest pozyskanie maszynistów z innych zakładów Polregio oraz zatrudnienie pracowników spółki PKP Cargo, którzy w wyniku utraty kontraktów, są obecnie bez pracy. Jednakże, jak zaznacza Szozda, wymaga to odpowiedniego przeszkolenia w zakresie obsługi taboru pasażerskiego.
Brakujący maszyniści – główna przyczyna problemów
Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, wskazuje na zaniedbania w kształceniu nowych kadr jako główną przyczynę braków personalnych.
Na pewno w Podkarpackim Zakładzie Polregio w Rzeszowie nie szkolono odpowiedniej liczby maszynistów i dlatego ich brakuje. Mam nadzieję, że jest to okres przejściowy i Zakład wykaże aktywność w pozyskaniu wykwalifikowanych maszynistów, którzy przyjdą na stałe do pracy – mówi Leszek Miętek.
Miętek widzi również szansę na poprawę sytuacji w szybkim pozyskaniu maszynistów z PKP Cargo, szczególnie tych, którzy mają doświadczenie w ruchu pasażerskim.
W przypadku starszych maszynistów PKP Cargo jest to kwestia bardzo krótkiego szkolenia, gdyż obsługiwali oni ruch pasażerski i mają uprawnienia zarówno na ruch towarowy, jak i osobowy. Natomiast jeśli mają uprawnienia tylko na ruch towarowy, jest to kwestia zrobienia autoryzacji, która nie trwa długo - zapewnia związkowiec.
Perspektywy na przyszłość
W obliczu kryzysu na podkarpackich torach, zarówno samorząd, jak i przedstawiciele związków zawodowych wskazują na konieczność szybkiego działania. Niezbędne jest znalezienie rozwiązania, które pozwoli na przywrócenie pełnej dostępności przewozów regionalnych dla mieszkańców województwa. Wszystkie strony zdają sobie sprawę z powagi sytuacji i wyrażają nadzieję na jej szybkie rozwiązanie.
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.5/images/video_restrictions/0.webp)
Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?