MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Kryzys komunikacyjny w województwie podkarpackim: Polregio odwołuje połączenia

Piotr Samolewicz
Piotr Samolewicz
Paweł Dubiel
W województwie podkarpackim pasażerowie stanęli przed poważnym problemem komunikacyjnym. Firma Polregio, odpowiedzialna za przewozy regionalne, odwołała około 30 połączeń kolejowych do końca wakacji, powołując się na brak maszynistów. Ta sytuacja wywołała reakcję samorządu województwa, który jest zaskoczony skalą problemu i grozi naliczaniem kar za niewykonanie umowy.

Niespodziewane odwołania pociągów

Joanna Szozda, dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, wyraziła swoje zdziwienie wobec decyzji Polregio.

Jesteśmy zaskoczeni liczbą odwołanych pociągów. Polregio faktycznie sygnalizowało wcześniej problemy kadrowe związane z maszynistami. Natomiast zaskoczeniem było to, że niedługo po takich informacjach dostaliśmy pismo o odwołaniu wielu pociągów. Odwołanie było spowodowane absencją maszynistów i brakiem możliwości ich zastąpienia" – mówi Joanna Szozda.

Z powodu braku maszynistów, na niektórych liniach zdecydowano się na wprowadzenie autobusów zastępczych. Ta decyzja jest jednak tylko tymczasowym rozwiązaniem problemu, który dotknął pasażerów korzystających z lokalnych połączeń kolejowych.

Poszukiwanie rozwiązań

Samorząd województwa nie pozostaje bierny w obliczu zaistniałej sytuacji. Joanna Szozda podkreśla, że prowadzone są rozmowy mające na celu przywrócenie odwołanych połączeń.

Rozmawiamy z operatorem, by przywrócił połączenia na linii 101 Jarosław - Horyniec Zdrój. Operator ma świadomość, że będziemy musieli naliczać kary przewidziane w umowie za niewykonywanie zapisanych w niej obowiązków – mówi Joanna Szozda.

Wśród rozważanych rozwiązań jest pozyskanie maszynistów z innych zakładów Polregio oraz zatrudnienie pracowników spółki PKP Cargo, którzy w wyniku utraty kontraktów, są obecnie bez pracy. Jednakże, jak zaznacza Szozda, wymaga to odpowiedniego przeszkolenia w zakresie obsługi taboru pasażerskiego.

Brakujący maszyniści – główna przyczyna problemów

Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, wskazuje na zaniedbania w kształceniu nowych kadr jako główną przyczynę braków personalnych.

Na pewno w Podkarpackim Zakładzie Polregio w Rzeszowie nie szkolono odpowiedniej liczby maszynistów i dlatego ich brakuje. Mam nadzieję, że jest to okres przejściowy i Zakład wykaże aktywność w pozyskaniu wykwalifikowanych maszynistów, którzy przyjdą na stałe do pracy – mówi Leszek Miętek.

Miętek widzi również szansę na poprawę sytuacji w szybkim pozyskaniu maszynistów z PKP Cargo, szczególnie tych, którzy mają doświadczenie w ruchu pasażerskim.

W przypadku starszych maszynistów PKP Cargo jest to kwestia bardzo krótkiego szkolenia, gdyż obsługiwali oni ruch pasażerski i mają uprawnienia zarówno na ruch towarowy, jak i osobowy. Natomiast jeśli mają uprawnienia tylko na ruch towarowy, jest to kwestia zrobienia autoryzacji, która nie trwa długo - zapewnia związkowiec.

Perspektywy na przyszłość

W obliczu kryzysu na podkarpackich torach, zarówno samorząd, jak i przedstawiciele związków zawodowych wskazują na konieczność szybkiego działania. Niezbędne jest znalezienie rozwiązania, które pozwoli na przywrócenie pełnej dostępności przewozów regionalnych dla mieszkańców województwa. Wszystkie strony zdają sobie sprawę z powagi sytuacji i wyrażają nadzieję na jej szybkie rozwiązanie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto