Pierwszego dnia zaprezentowana zostanie „Zemsta” w reżyserii Michała Chorosińkiego.
Od prawie dwustu lat sztuka ta cieszy się niesłabnącym scenicznym powodzeniem, a Fredro za jej pomocą bawi i zachwyca kolejne pokolenia Polaków. Wpływa na to niezwykła intryga oraz miłość Wacława i Klary. Pojawia się także nieszczęśliwie zakochany i wykorzystywany przez głównych bohaterów Papkin. Interesująca jest geneza komedii. W swoim zamku Kamieniec w Odrzykoniu Fredro odnalazł dokument, opisujący burzliwe spory dwóch rodów - poprzednich, siedemnastowiecznych właścicieli Kamieńca - co zainspirowało go do napisania „Zemsty” i stworzenia tak wyrazistych, pełnokrwistych, niejednoznacznych charakterów. Cóż, historia Cześnika i Rejenta, przeniesiona z XVII do XIX wieku może powtórzyć się i w XXI wieku w brawurowej inscenizacji Teatru Klasyki Polskiej. Misterne intrygi i dialogi na tyle charakterystyczne, że znane nawet literackim dyletantom („Jeśli nie chcesz mojej zguby krokodyla kup mi luby”, „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba!” czy „Hej Gerwazy, daj gwintówkę! Niechaj sprzątnę tę makówkę!”)
Obsada: Joanna Kwiatkowska-Zduń, Karolina Piwosz, Jarosław Gajewski, Henryk Gołębiewski, Dariusz Kowalski, Łukasz Lewandowski, Paweł Lipnicki, Tomasz Osica, Leszek Zduń.
W drugim dniu Festiwalu Fredrowskiego wystawione zostaną „Śluby panieńskie” w reżyserii Lidii Sadowej.
To ponadczasowa komedia Aleksandra Fredry, napisana prawie dwieście lat temu, a jakby dzisiaj, najpóźniej wczoraj. Swoją aktualność zawdzięcza uniwersalnemu tematowi, który podejmuje - miłości. Fredro wzbija się ponad schematy narzucane przez epokę i opowiada o miłości po swojemu, czyli serio, nie stroniąc od dowcipu i uszczypliwości, a jednak ostatecznie głosząc pochwałę magnetyzmu i „bliskości serc”. Fredro wykorzystuje elementy „Strajku miłosnego”, figury obecnej już w starożytności w „Lizystracie” Arystofanesa, a także w polskiej XVII-wiecznej literaturze sowizdrzalskiej – w „Sejmie panieńskim”. Dajmy się porwać historii „Ślubów Panieńskich”, która w klasycznej adaptacji Lidii. Sadowej zachwyciła już dziesiątki widzów Teatru, ujmując lekkością formy i bogactwem języka.
Obsada: Marta Dylewska, Andżelika Kurowska, Joanna Węgrzynowska, Ksawery Szlenkier, Maciej Wyczański, Przemysław Wyszyński, Leszek Zduń.
Z kolei w trzecim dniu Festiwalu zaprezentowane zostanie ,,Dożywocie’’ w reżyserii Michała Chorosińskiego.
To wybitna klasyka polskiej komedii w tradycyjnym wykonaniu. Łatka, główny bohater dramatu, chciwy, przebiegły skąpiec, kupuje dożywocie młodego panicza Leona Birbanckiego i dzięki temu może czerpać dochód z procentów jego majątku - dopóki Birbancki żyje. Ten nie dba jednak ani o majątek, ani o zdrowie, a korzysta z młodości pełnymi garściami, prowadząc hulaszczy tryb życia… ku rozpaczy swojego protektora. Łatka chciałby wycofać się z nieudanej inwestycji. Równocześnie robi wszystko, aby chronić zdrowie Birbanckiego, ponieważ boi się utraty dożywocia.
Sztuka pisana w latach 1834-1835 należy obok „Ślubów Panieńskich”, „Pana Jowialskiego” i „Zemsty” do kwartetu najwybitniejszych komedii Aleksandra Fredry. W sposób arcy komiczny ukazuje pozbawiony skrupułów, pełen chciwości świat, w którym, aby pozbyć się długów, ojciec jest w stanie sprzedać nawet własną córkę… Utwór mimo XIX-wiecznego anturażu pozostaje komedią żywą. Niezależnie od zmian, które przynosi upływający czas, problemy głównych bohaterów pozostają aktualne dla współczesnego odbiorcy.
Obsada: Karolina Piwosz, Jarosław Gajewski, Henryk Gołębiewski, Mateusz Grydlik, Dariusz Kowalski, Paweł Lipnicki, Cezary Łukaszewicz, Radosław Osypiuk, Ksawery Szlenkier, Leszek Zduń.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?