Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Karpatka ma już tarczę, a cała maszyna TBM do wiercenia tunelu jest już złożona w 65 procentach [ZDJĘCIA]

BT/GDDKiA w Rzeszowie
Na placu budowy drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą trwa montaż maszyny TBM, która w tym roku rozpocznie drążenie pierwszego na Podkarpaciu tunelu. - Karpatka złożona jest już w 65 procentach. Za nami ważny punkt w budowie maszyny - montaż tarczy skrawającej ważącej 400 ton - mówi Joanna Rarus, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

Do zamontowania ważącej 400 ton tarczy skrawającej wykorzystywane były dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 t, które przenosiły elementy Karpatki.

- To ważny dla nas moment. Jeden z kamieni milowych, jakie podejmujemy, aby z sukcesem zrealizować ten imponujący kontrakt. Potwierdzeniem ogromnej skali realizowanego zadania są chociażby podstawowe dane na temat samej maszyny: średnica – 15,16 metra, masa całkowita - 4367 ton oraz zainstalowanych 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów, a jej maksymalny nacisk wynosi 31 700 ton. Nasze firmy, tj. Acciona i Mostostal Warszawa, posiadają najlepszych inżynierów oraz wszystkie niezbędne środki do skutecznego zrealizowania budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica - zapewnia Antonio de Barba, kierownik budowy tunelu.

Ciekawe dane:

  • prędkość wiercenia wyniesie maksymalnie 65 mm/minutę
  • 11,5 dnia potrwa wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu
  • wykonanie kilometra zajmie ok. czterech miesięcy.
  • dziennie maszyna będzie zużywać średnio 87 MWh energii elektrycznej

- Kolejnym krokiem w składania Karpatki będzie montaż suwnic oraz instalacji elektrycznych i hydraulicznych. Planujemy, że TBM rozpocznie drążenie tunelu w trzecim kwartale tego roku, a zakończy w drugiej połowie 2025 r. - mówi Joanna Rarus.

Tunel z dwóch naw

GDDKiA w Rzeszowie przypomina, że tunel o długości 2255 m będzie się składał z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu, która zostanie wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.

Hala prefabrykacji tubingów

Produkcja elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest ona w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. Połączone, tworzą pierścień.

Cykl produkcji prefabrykatu od przygotowania formy do rozformowania gotowego elementu trwa około 8-9 godzin (jest to czas wraz z dojrzewaniem betonu). Tak krótki czas wytworzenia elementu uzyskiwany jest dzięki zastosowaniu komory naparzania, w której element przebywa przez 6-8 godzin.

W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni (jeden pierścień składa się z 10 elementów), do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu.

Według założeń dzienna średnia wydajność produkcyjna to 50 segmentów, czyli pięć pełnych pierścieni - 10 metrów bieżących tunelu. Do wytworzenia jednego pierścienia składającego się z 10 prefabrykatów potrzeba 53m3 betonu, a jego dzienne zużycie to średnio 270 m3.

Waga jednego pełnego pierścienia obudowy tunelu to około 132 t, a jednego segmentu/tubingu do 14 t. Pierścienie są standardowo wytwarzane z betonu C50/60, a przy przejściach poprzecznych z betonu wyższej klasy C60/75.

Zakres prac na odcinku S19

Przypomnijmy. Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe - Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r.

- Poza odcinkiem tunelowym odhumusowano już niemal cały plac budowy, prowadzone są roboty ziemne i prace przy obiektach inżynierskich. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988 - mówi rzecznik. - Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich. Oprócz tunelu o długości ponad 2 km, powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

Wybudowane zostanie również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 roku.

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem).

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:

  • 1,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),
  • 72,9 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica, Krosno - Miejsce Piastowe oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Domaradz - Krosno, Miejsce Piastowe - Dukla, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka),
  • 11,6 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz).

[g]17649717[/g]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Karpatka ma już tarczę, a cała maszyna TBM do wiercenia tunelu jest już złożona w 65 procentach [ZDJĘCIA] - Nowiny

Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto