MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ruszył montaż Karpatki - maszyny TBM, która w lipcu rozpocznie drążenie tunelu o długości 2,3 km

opr. Beata Terczyńska
Co słychać na budowie S19 Rzeszów płd. - Babica? Odhumusowano już niemal cały plac budowy, prowadzone są roboty ziemne i prace przy obiektach inżynierskich - mówi Joanna Rarus, rzecznik GDDKiA w Rzeszowie.

25 lutego wojewoda wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Decyzja miała rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwiło wykonawcy niezwłoczne rozpoczęcie robót budowlanych. 4 marca symbolicznie wbito pierwszą łopatę na budowie.

- Prace rozpoczęły się od przeprowadzenia rozpoznania saperskiego terenu, niezbędnych inwentaryzacji, wycinki drzew, odhumusowania oraz prac archeologicznych - wylicza Joanna Rarus, rzecznik GDDKiA w Rzeszowie. - Wdrożona została także tymczasowa organizacja ruchu oraz wykonane zostały drogi dojazdowe do placu budowy. 

Dodaje, że wykonawca rozpoczął m.in. budowę platform roboczych pod roboty palowe na obiektach inżynierskich, a także likwidację kolizji energetycznych, telekomunikacyjnych oraz wodno-kanalizacyjnych.

Co już zostało zrobione…

Zrealizowano prawie cały (ok. 95 proc.) zakres prac związanych ze zdjęciem warstwy urodzajnej ziemi, poprzedzonej usunięciem drzew i krzewów oraz wykonaniem przewidzianych rozbiórek i wyburzeń. Większość prac w branży drogowej skupiała się na robotach ziemnych tj. wykonaniu wykopów i nasypów na trasie głównej S19, Miejscu Obsługi Podróżnych (MOP) oraz pozostałych drogach poprzecznych i dodatkowych jezdniach, a także Centrum Zarządzania Tunelem. Ogólnie wykonano blisko 490 000 m sześć. nasypów oraz ok. 780 000 m sześc. wykopów.

Wykonane zostały drogi technologiczne, co pozwala na przejazd i transport materiałów po placu budowy. Wykonawca rozpoczął też prace związane z zabezpieczeniem skarp wykopów i nasypów oraz osuwisk.

Rozpoczęto również wykonywanie podbudów trasy głównej. Na terenie przyszłego MOP w Lutoryżu przygotowano miejsce dla hali prefabrykatów. Wprowadzono tymczasowe organizacje ruchu, w tym bypass w Mogielnicy i na węźle Babica w ciągu DK19 za przejazdem kolejowym. Stan zaawansowania prac w branży drogowej to około 30 proc.

W branży mostowej rozpoczęto wykonywanie większości obiektów inżynierskich. Zasadnicze prace skupione były na robotach związanych z wykonywaniem fundamentów oraz podpór. Największy stopień zaawansowania prac widać na wiaduktach drogowych, gdzie wykonano fundamenty, podpory, ścianę boczną oraz płytę pomostu.

Z kolei na najdłuższym obiekcie liczącym 413,5 m, czyli estakadzie ES-1 zlokalizowanej w miejscowi Racławówka, wykonano komplet robót związanych z fundamentami, podporami oraz ścianami bocznymi. Rozpoczęto wykonywanie ustroju nośnego metodą nasuwania podłużnego. O estakadzie pisaliśmy niedawno TUTAJ. Stan zaawansowania prac w branży mostowej to około 17 proc.

W zakresie branży tunelowej trwają roboty zarówno na portalu północ jak i południe. Na portalu południowym wykonywane są wykopy oraz prace związane z wykonaniem zaplecza dla maszyny TBM. 30 stycznia na plac budowy w Babicy dotarły ostatnie ponadgabarytowe transporty z największymi częściami maszyny.

- Przypomnijmy, że tunel na tym odcinku S19 drążony będzie przez maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m! Karpatka, bo taką nazwę nosi maszyna, transportowana była z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej ruszyły lądem.

Ten wyjątkowy drogowy transport największych elementów TBM rozpoczął się 11 listopada 2022 r. w Porcie Famet w Opolu. Na miejsce docelowe dotarł 29 listopada. Drugi konwój wyruszył z Opola 2 grudnia 2022 r., a na plac budowy przyjechał 20 grudnia 2022 r. Trzeci, ostatni, wyruszył nie tylko z Opola, ale również ze Szczecina. Nie generował jednak tak dużych utrudnień w ruchu jak dwa poprzednie. Na plac budowy dotarł 30 stycznia br.

Rozpoczął się montaż maszyny

Wykonawca rozpoczął już montaż elementów maszyny w większe segmenty. Pomagają w tym żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. Zakończono również prace dotyczące wykonania hali przeznaczonej do prefabrykacji elementów obudowy tunelu (tubingów).

Prowadzone są także prace związane z budową i przebudową sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej.

Co jest obecnie wykonywane?

- Do 15 marca trwa jeszcze przerwa zimowa, ale wykonawca korzystając ze sprzyjających warunków pogodowych prowadzi prace w ograniczonym zakresie. Warunki atmosferyczne pozwalają na wykonywanie w branży drogowej robót ziemnych oraz wzmacnianie podłoża - przedstawia rzecznik GDDKiA w Rzeszowie.

W branży mostowej prowadzone są prace związane z wykonywaniem robót palowych, zbrojeniem i betonowaniem poszczególnych elementów konstrukcyjnych obiektów (podpory, płyty pomostu, ławy fundamentowe).

W branży tunelowej, na portalu północnym wykonywane są ściany szczelinowe oraz pale wielkośrednicowe, a na południowym trwają prace przygotowawcze dla maszyny TBM. Wykonywane jest zaplecze (m.in. stanowisko startowe, plac składowy) oraz prace związane z wykopami w celu całkowitego odsłonięcia portalu.

Wykonawca prowadzi również prace spawalnicze tarczy w cyklu 24-godzinnym. W ostatnich dniach wykonano element wzorcowy obudowy tunelu tj. pierścień (ring) składający się z 10 tubingów.

W branży energetycznej prowadzone są prace związane z usuwaniem kolizji oraz głównym punktem zasilającym.

Co w najbliższym czasie będzie realizowane?

Po zakończeniu przerwy zimowej, kontynuowane będą prace we wszystkich branżach. Duży nacisk zostanie położony na rozpoczęcie wiercenia tunelu, tj. montaż maszyny TBM od strony portalu południowego w Babicy na specjalnie przygotowanym zapleczu, uruchomienie prefabrykacji elementów tubingów do wykonania pierścienia tunelu oraz cała logistyka związana z dostarczeniem prefabrykatów na miejsce i usunięciem urobku z wiercenia.

Wykonawca planuje wykonywanie obudowy tunelu w hali prefabrykacji w ilości 50 tubingów dziennie, czyli pięć pierścieni każdego dnia, co daje 10 m obudowy tunelu. Od strony portalu północnego wykonawca skupi się na przygotowaniu i zabezpieczeniu portalu wraz z osuwiskami oraz wykonaniu zaplecza do nawrotu maszyny TBM.

Zakres prac

Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica to zadanie zlokalizowane w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów. 

Wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.

Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. 

Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).  

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.

Komfort i bezpieczeństwo

Dzięki budowie S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19. Obecnie wiele pojazdów przejeżdżających przez te miejscowości powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo na drodze zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego. To także element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO 2024 ODC. 6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto