Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Skanska wybuduje okrągłą kładkę dla pieszych w Rzeszowie

Redakcja
Firma Skanska podpisała umowę na realizację wyjątkowej pod względem kształtu kładki dla pieszych w Rzeszowie. Obiekt powstanie w samym centrum miasta, nad skrzyżowaniem al. Piłsudskiego z ul. Grunwaldzką. Inwestycja warta jest ponad 12 mln zł zrealizujemy. Obiekt zostanie oddany do użytku w listopadzie 2012 roku.

Biegnąca przez samo centrum stolicy Podkarpacia aleja Piłsudskiego to jedna z najbardziej zatłoczonych arterii komunikacyjnych miasta. Newralgicznym miejscem tej trasy jest skrzyżowanie z ulicą Grunwaldzką.

Duże natężenie ruchu pieszego wynika z bliskiej lokalizacji dworca PKP i PKS, Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego, Starostwa Powiatowego oraz licznych szkół, uczelni, firm i instytucji.

Budowa kładki dla pieszych nad skrzyżowaniem pozwoli na odseparowanie ruchu i samochodowego. Dzięki takiemu rozwiązaniu poprawi się bezpieczeństwo pieszych i możliwa będzie reorganizacja ruchu na samym skrzyżowaniu, co z kolei poprawi jego płynność.

Niebanalny i funkcjonalny projekt

- Wybudujemy jeden z najciekawszych obiektów, w dotychczasowej działalności naszej firmy w Polsce - mówi Kamil Simka, Dyrektor Oddziału, Skanska.

- Rzeszowska kładka będzie wyjątkowa w skali całego kraju, nie tylko ze względu na kształt - okrągły ustrój nośny i skośne podpory - ale również ze względu na wyposażenie: specjalnie gięte i hartowane szkło, obudowane szyby windowe, iluminację świetlną całego obiektu i wreszcie afrykańskie drewno, z którego zostanie wykonana nawierzchnia. Myślę, że ten obiekt ma szansę stać się wizytówką Rzeszowa i naszej Firmy. Zdajemy sobie jednocześnie sprawę, że projekt wiąże się z dużym wyzwaniem ze względu na jego specyfikę i jego lokalizację w samym centrum Rzeszowa oraz utrudnienia w ruchu związane z realizacją prac budowlanych – dodaje Simka.

Rzeszowski pasaż został zaprojektowany w kształcie pierścienia o średnicy zewnętrznej 39,2 m, obejmującego swym obwodem całe skrzyżowanie. Inspiracją dla projektantów był kształt placu miejskiego. Dzięki takiemu rozwiązaniu kładka umożliwi połączenie wszystkich ciągów komunikacyjnych dla pieszych zlokalizowanych wzdłuż obu ulic.

Lekka, płaska konstrukcja obiektu będzie sprawiać wrażenie zawieszenia pierścienia w przestrzeni, bez nadmiernej ingerencji w panoramę miasta. Na zawieszoną 5,5 m nad poziomem terenu kładkę będzie można wejść za pomocą schodów i pochylni lub wjechać windami.

Ze względu na trudne warunki gruntowe i gęstą sieć infrastruktury technicznej kładkę posadowimy na wierconych żelbetowych palach o długości 12,5 m i średnicy 60 cm. Schody i pochylnie posadowimy na palach o zmiennej długości od 8,5 do 11 m i średnicy 40 cm. Podpory obiektu wykonamy ze stalowych rur o średnicy 24,5 cm, które wypełnimy specjalnym betonem. Konstrukcję nośną obiektu stanowić będzie wielokomorowa skrzynka stalowa o wys. 60 cm, zamknięta hermetycznie i wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości. Pochylnie i schody będą żelbetowe prefabrykowane.

- Nawierzchnię kładki wyłożymy egzotycznym gatunkiem drewna azobe – informuje Piotr Subczak, Menadżer Projektu, Skanska. - Balustradę obiektu wykonamy z paneli ze szkła hartowanego, klejonego oraz z aluminiowego pochwytu obłożonego tym samym gatunkiem drewna co nawierzchnia kładki. Efektownie będzie prezentowało się podświetlenie obiektu. 1050 diodowych opraw, które zamontujmy w pochwytach balustrad schodów, pochylni i kładki, utworzy po zmierzchu świetlną linię.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto