Jest to pierwszy tego rodzaju produkt skonstruowany w Polsce i jeden z niewielu na świecie. Jego stworzenia podjęli się: Politechnika Rzeszowska i Warszawska.
Nazwa pochodzi od akronimu Akademicki Ośrodek Szybowcowy. Numer 7 odwołuje się do 7 projektu szybowca zrealizowanego przez Politechnikę Warszawską, numer 1 oznacza pierwszy tego typu projekt rzeszowskiej uczelni. Pracami zajmuje się zespół studentów oraz pracowników Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej oraz Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej złożony z 60 osób.
Przewaga szybowca nad innymi polega na tym, że zamontowany silnik elektryczny pozwala na uniezależnienie go od pomocy z zewnątrz przy starcie. Będąc w powietrzu, silnik może zostać wciągnięty do kadłuba samolotu i zachowywać się jak standardowy szybowiec. Przy innych szybowcach, w celu wzbicia się w powietrze, stosowane są najczęściej silniki spalinowe. Są one jednak głośne i zanieczyszczają powietrze. Model AOS zawiera baterie umożliwiającą dodatkowo ponowne włączenie silnika jeśli znacząco pogorszą się warunki pogodowe, w celu lądowania na najbliższym lotnisku zamiast na przypadkowym fragmencie gruntu. Co również ciekawe, AOS-71 nie ma klasycznego układu siedzeń. Są one rozlokowane równolegle, a nie jedno za drugim, co jest korzystne dla potrzeb szkoleniowych.
Rzeszowsko-warszawski szybowiec jest wciąż testowany. Konstruktorzy liczą na to, że produkcja ruszy w ciągu 2 najbliższych lat.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?