Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Po Podkarpaciu będą jeździć kolejne elektryczne pociągi. To nie koniec rozwoju taboru [ZDJĘCIA, WIDEO]

Beata Terczyńska
Beata Terczyńska
Wideo
od 16 lat
Pięć nowych, wyprodukowanych przez polską firmę Newag pociągów trafiało właśnie na Podkarpacie. W sumie region wzbogaci się o 12 pojazdów szynowych.

We wtorek 5 nowych pojazdów zostało już oficjalnie przekazanych.

- To odpowiedź na wzrost zapotrzebowania na transport kolejowy, który z zadowoleniem obserwujemy w związku z powstaniem Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej - zwraca uwagę Władysław Ortyl, marszałek województwa. - Widzimy znacząco zwiększone zainteresowanie tą formą podróży. Jednocześnie jest to świetny przykład racjonalnego wykorzystania funduszy unijnych, gdyż 85 procent kwot za zakup tych 12 pociągów pokrytych zostaje ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2021.

Jeszcze w lipcu 2022 r. Zarząd Województwa Podkarpackiego podpisał dwie umowy na dostawę przez Newag z Nowego Sącza 12 pojazdów kolejowych dla Podkarpacia. Umowa opiewała na ponad 415 mln zł.

Pierwsza umowa na 263,22 mln to 8 pojazdów szynowych IMPULS 2 typu 31WE w wersji czteroczłonowej z symulatorem jazdy do prowadzenia szkoleń maszynistów. Każdy z pociągów może zabrać na pokład po 400 pasażerów, w tym 192 na miejscach siedzących. Są klimatyzowane, dostosowane dla osób niepełnosprawnych. Dostarczony zostanie też stacjonarny symulator jazdy, który trafi do zaplecza technicznego PKA w sąsiedztwie stacji Staroniwa i usprawni szkolenie maszynistów.

Druga z zawartych umów o wartości 152,44 mln dotyczy dostawy 4 trójczłonowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych tzw. hybryd, które mogą pracować używając zasilania z sieci trakcyjnej lub ekologicznych silników spalinowych. Każda z hybryd może przewieźć 300 pasażerów, w tym 140 na miejscach siedzących.

Z konfiguracji sieci kolejowych na Podkarpaciu wynika, że będzie je można wykorzystać na trasie Rzeszów - Dębica - Mielec. Na odcinku Rzeszów - Dębica jazda będzie pod trakcją elektryczną, na pozostałym Dębica - Mielec przy wspomaganiu silnika spalinowego. Pozwoli to na przewożenie pasażerów bez przesiadki.

5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych właśnie zostało odebranych. W październiku dotrą 3 takie same pojazdy a w listopadzie zostaną dostarczone 4 hybrydy.

Nowością we wszystkich 12 pociągach jest wyposażenie ich w tzw. pętlę indukcyjną dla osób niepełnosprawnych, która poprawia skuteczność aparatów słuchowych. Kolejnym nowoczesnym rozwiązaniem jest wyposażenie w tzw. zintegrowany system do biletu elektronicznego, który wdrożyło Polregio z Województwem Podkarpackim. System równolegle będzie uruchomiony w pojazdach PKA. Elementem spajającym jest portal pkaebilet.podkrapackie.pl. Kasowniki umożliwiają kupno biletów elektronicznych przez wykonywanie płatności za przejazd za pomocą zbliżenia karty płatniczej i smartfona.

Małgorzata Jarosińska - Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej i poseł Krzysztof Sobolewski podczas wczorajszej uroczystości zwracali uwagę, że ta inwestycja jest ważna z punktu widzenia mieszkańców, transportu, ale też bezpieczeństwa.

- Wagony zostały zaprojektowane z najwyższą starannością przez polskich inżynierów i wykonane w polskim zakładzie. To bardzo cieszy i buduje na przyszłość, gdzie będziemy mogli dalej rozwijać się gospodarczo - mówiła minister dziękując marszałkowi i zarządowi województwa za to, że w tak innowacyjny sposób inwestują fundusze europejskie z programu regionalnego województwa, wykorzystując oszczędności, które będą się pojawiać w programie. - Żadne euro z programu dla Podkarpacia nie zostanie zwrócone do Brukseli. Dziękuję projektantom i wykonawcom za wszelkie rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami. To pętla indukcyjna dla osób słabosłyszących, napisy w języku Braille’a, szerokie przejazdy dla poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dziękuję także za rozwiązania, które pomagają dbać o jakość środowiska naturalnego. To szynobusy, które będą przekazywać jak najmniejszy ślad węglowy do środowiska.

Zwróciła uwagę, że przed nami kolejna perspektywa. Kolejne inwestycje kolejowe będą realizowane. - Aby w całym województwie ta dostępność transportowa była na jak najwyższym poziomie.

Poseł Krzysztof Sobolewski także mówił o przełamywaniu wykluczenia komunikacyjnego na Podkarpaciu.

- Te pociągi to świetny przykład dobrego wykorzystania środków z pożytkiem dla regionu.

Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podkreślała, że jesteśmy w historycznym momencie budowania nowej dostępności komunikacyjnej dla Podkarpacia, na Podkarpaciu i do Podkarpacia.

- Jest to możliwe dzięki bliskiej współpracy administracji rządowej i samorządowej, za którą chcę podziękować. Zmieniamy dostępność komunikacyjną województwa poprzez realizację dużego projektu budowy drogi ekspresowej S19, zmieniamy także – dzięki rządowym środkom – kwestię dostępności dróg lokalnych – gminnych i powiatowych. Ogromny projekt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej – realizowany przez samorząd województwa – sprawia, że nie tylko poprawia się dostępność komunikacyjna, komfort podróżowania, ale wpłynie korzystnie na środowisko. Dzięki tej doskonałej współpracy możemy cieszyć się z efektów, które na wiele dziesięcioleci ukształtują dostępność komunikacyjną, transportową naszego regionu.

Adam Pawlik, prezes Zarządu Polregio wyliczał, że dziennie na trasę w regionie wyjeżdża około 200 kursów pociągów.

- I jest to tendencja rosnąca.

Prezes zarządu Newag S.A. Zbigniew Konieczek podkreślał nowoczesne rozwiązania, jakie zostały zastosowane w zamówionych przez region pociągach i zwracał uwagę na potrzebę dobrego kształcenia większej liczby inżynierów dla branży kolejowej.

Regionalny tabor kolejowy wciąż się rozwija. Do tej pory mieliśmy jako region 37 pociągów, do końca roku będzie ich 49.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Po Podkarpaciu będą jeździć kolejne elektryczne pociągi. To nie koniec rozwoju taboru [ZDJĘCIA, WIDEO] - Nowiny

Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto