Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rzeszów. Nadjeżdża Podmiejska Kolej Aglomeracyjna. Będą nowe linie, przystanki i szynobusy

OPRAC.:
Dariusz Dziopak
Dariusz Dziopak
Dzięki Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na trasach z Rzeszowa do Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej, Strzyżowa oraz powstanie nowa linia do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka.
Dzięki Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na trasach z Rzeszowa do Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej, Strzyżowa oraz powstanie nowa linia do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka. Krzysztof Kapica
Podmiejska Kolej Aglomeracyjna ma zrewolucjonizować komunikację w rejonie Rzeszowa. Pociągiem pojedziemy na lotnisko w Jasionce, będzie więcej kolejowych połączeń z Dębicą, Strzyżowem, Kolbuszową, Przeworskiem. Podpisano właśnie umowę z wykonawcą.

Blisko 300 mln zł netto będzie kosztowała inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., jaką jest Podmiejska Kolei Aglomeracyjna. Ma ona zapewnić sprawniejsze połączenia wokół Rzeszowa oraz wygodne połączenie z komunikacją lotniczą. Pociągi będą częściej kursować z Rzeszowa do Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej, Strzyżowa oraz powstanie nowa linia do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka. Po drodze pasażerowie będą zabierani także z innych przystanków, np. w Głogowie Młp. czy Boguchwale.

W poniedziałek, 7 grudnia, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą. Jest nim Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Umowa przewiduje zaprojektowanie i budowę linii kolejowych oraz infrastruktury Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Czas realizacji wynosi 32 miesiące od podpisania umowy.

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna. Rzeszów będzie bliżej

Obecny podczas podpisania umowy Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zaznaczył, że nowe przystanki i dodatkowe połączenia pozwalają ograniczać wykluczenie komunikacyjne, co istotnie poprawia warunki życia mieszkańców.
- Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i bardziej punktualną - podkreślił Andrzej Bittel.

Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki, ocenia, że Podmiejska Kolej Aglomeracyjna to ogromny skok cywilizacyjny dla naszego regionu.

- Niezmiernie cieszę się, że Podmiejska Kolej Aglomeracyjna nabiera kształtów i już wkrótce pozwoli znacznej części mieszkańców istotnie obniżyć czas dojazdu do stolicy województwa. Ta wielka inwestycja wpłynie także na podniesienie rangi portu lotniczego Rzeszów-Jasionka, jako istotnego hubu komunikacyjnego w tej części kraju

– powiedziała Ewa Leniart.

– Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to zupełnie nowa forma podróżowania, jakiej w naszym województwie jeszcze nie było. Nasze wspólne przedsięwzięcie zupełnie zmieni sposób myślenia o przemieszczaniu się, podróżowaniu do pracy i nie tylko. Dla wielu mieszkańców, Rzeszów będzie jeszcze bliższy, a droga do stolicy województwa szybsza i bardziej komfortowa – powiedział Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna. Szybciej do celu, więcej przystanków

Przejazd z Rzeszowa Głównego do nowej stacji Port Lotniczy w Jasionce zajmie około 14 minut. To o ponad połowę krócej niż ponad półgodzinna podróż autobusem czy samochodem. Szybki dojazd zapewni budowa 5 km linii z Rzeszowa do lotniska.

Oprócz dwóch przystanków, które powstaną na nowej linii do lotniska, będą także dodatkowe przystanki na trasach wylotowych z Rzeszowa do Dębicy, Kolbuszowej, Strzyżowa i Przeworska. Łącznie 34 działające przystanki zostaną zmodernizowane, a 14 kolejnych ma powstać od podstaw.

Perony będą dostępne dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się oraz wyposażone w tablice informacyjne i system oznakowania dotykowego. Przystanki i szynobusy mają być wyposażone w elektroniczny system informacji pasażerskiej. Zainstalowane zostaną stojaki rowerowe. Planowana jest także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych.

Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej współfinansowana jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne wynosi 209,6 mln zł.

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna. Podkarpacie kupiło 10 szynobusów

Osobną częścią projektu jest zakup taboru, który będzie obsługiwać PKA. 10 klimatyzowanych szynobusów dostarczy firma Newag z Nowego Sącza. Za prawie 200 mln zł Podkarpacie kupiło 8 elektrycznych pojazdów składających się z trzech członów i dwa spalinowe - dwuczłonowe.

PKA będzie uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., ruszą połączenia kolejowe z trzema miastami:

  • Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91)
  • Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91)
  • Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106, na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku tzw. mijanek, które zostaną wybudowane)

Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu praz związanych z elektryfikacją linii 71, zostaną uruchomione połączenia w relacji: Rzeszów – Kolbuszowa - Rzeszów (linia 71)
Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie w relacji: Rzeszów – Jasionka – Rzeszów.


ZOBACZ TEŻ: Nowy przewoźnik Wizz Air na lotnisku w Jasionce. Rozmowa z Adamem Hamryszczakiem, prezesem zarządu Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka

Źródło: Podkarpacki Urząd Wojewódzki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto