Budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego jest największą z trwających obecnie w Rzeszowie inwestycji.
- I zadaniem, które uporządkuje ważną przestrzeń w rzeszowskim Śródmieściu, czyniąc ją przyjaźniejszą dla mieszkańców a także dla tych, którzy nasze miasto odwiedzają. Dla nich dworzec oraz tereny przy nim są pierwszym miejscem kontaktu z Rzeszowem. Ten pierwszy kontakt jest bardzo ważny – podkreśla Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
RCK jest zadaniem realizowanym w formule zaprojektuj i wybuduj. To oznacza, że wybrana w przetargu firma (Budimex), w pierwszej kolejności musiała opracować dokumentację projektową tego ogromnego przedsięwzięcia. Drugi etap to sama budowa. Ta wystartowała wiosną tego roku.
Dziś plac przed głównym dworcem kolejowym w Rzeszowie i działki z nim sąsiadujące są jednym wielkim placem budowy. Na terenie pomiędzy ul. Grottgera, placem przed dworcem PKS a wejściem do tunelu pod torami powstał ogromny wykop, w którym pracuje ciężki sprzęt.
- To tak naprawdę dopiero połowa terenu, którym będziemy się zajmować przed dworcem. Trwa tu m.in. palowanie, będziemy rozpoczynać zbrojenie. Plan jest taki, oczywiście mówiąc w pewnym uproszczeniu, że wylejemy tutaj płytę fundamentową i płytę stropową i będziemy przenosić się na drugą część placu. Zakładamy, że będzie to może już na przełomie października i listopada. Po wylaniu płyt będzie można na tę część terenu przed dworcem, na której obecnie pracujemy, wpuścić ludzi, by mogli korzystać z dworca tymczasowego. Będzie on znajdował się w kontenerach. Dzięki temu my będziemy mogli rozpocząć intensywne prace w kolejnych pomieszczeniach dworca kolejowego – mówią przedstawiciele wykonawcy.
Podczas prac odkrywane będą pozostałości po dawnej zabudowie. Stanowiska archeologiczne pojawiły się m.in. w rejonie skrzyżowania ulic Grottgera i Asnyka, kolejne są w rejonie nieczynnego obecnie przystanku, z którego w podróż po mieście wyruszały elektryczne autobusy obsługujące linię 0A. Najnowsze jest przy ulicy Bardowskiego, gdzie odkryto fundamenty starych budynków.
RCK to tak naprawdę kilka inwestycyjnych działań. Pierwsze z nich to przebudowa placu Dworcowego oraz terenów z nim sąsiadujących i budowa pod nimi parkingu podziemnego dla ponad 100 samochodów oraz miejsc postojowych dla taksówek, rowerów. Parking będzie połączony z budynkiem dworca podziemnym przejściem.
Drugim elementem jest przebudowa układu drogowego w rejonie głównego dworca kolejowego oraz znajdującego się przed nim placu. Obejmie ona ul. Grottgera na odcinku od skrzyżowania z ul. Asnyka do ul. Bardowskiego (na skrzyżowaniu Grottgera i Asnyka powstanie rondo), trzecim przebudowa budynku głównego dworca kolejowego w Rzeszowie.
Inwestycja obejmuje także przebudowę terenu przy ul. Bardowskiego, skąd odjeżdżały autobusy komunikacji miejskiej.
- Teren przy Bardowskiego będzie po przebudowie pełnił taką samą funkcję – niewielkiego dworca autobusowego komunikacji lokalnej, z tym, że oczywiście będzie zupełnie inaczej niż dotychczas się prezentował – zwraca uwagę prezydent Rzeszowa.
Budowa RCK jest dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Koszt tego zadania to ponad 74 mln zł. Zakończenie tej potężnej inwestycji planowane jest na drugą połowę przyszłego roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?