W rzeszowskich autobusach MPK naładujesz telefon i kupisz bilet. Wszystko po to, aby podróż autobusem w Rzeszowie była jak najbardziej komfortowa. Czasy starych jelczów dawno się skończyły i teraz pasażerowie oczekują zupełnie innego standardu. Chcąc ich do siebie przyciągnąć, musimy inwestować w tabor i cały czas podnosić jakość usług - mówi Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
Elektroniczna era w rzeszowskim MPK właśnie się zaczęła. Nowoczesne urządzenia są montowane we wszystkich 80 nowych, rzeszowskich autobusach, które miasto kupiło za ponad 80 mln zł dzięki potężnej unijnej dotacji. Do wiosny przyszłego roku każdy pojazd będzie miał m.in. system monitoringu.
- Montujemy po sześć kamer. Cztery rejestrują obraz w autobusie, dwie za nim i przed nim. Kierowca na monitorze w kabinie ma na bieżąco podgląd. Instalujemy też kolorowe ekrany, które będą wyświetlały m.in. informacje o trasie i ewentualnych utrudnieniach w ruchu. Najdłuższa z nich, tzw. jamnik, zamontowany na bocznej ścianie przy oknie ,wyświetli listę przystanków. Ten, do którego autobus będzie dojeżdżał zostanie podświetlony. Całość uzupełni elektroniczna zapowiedź przystanków - wylicza dyrektor Kowalska.
Najistotniejszą nowością będzie wprowadzenie biletu elektronicznego w postaci plastikowej karty chipowej. Aby można było z niego korzystać, ZTM w Rzeszowie zamontował już nowoczesne kasowniki we wszystkich 180 autobusach obsługujących 52 rzeszowskie linie autobusowe.
Elektroniczne udogodnienia ZTM planuje uruchomić najpóźniej na wiosnę. Wcześniej, prawdopodobnie w styczniu, rozpocznie się natomiast modyfikacja rozkładu jazdy autobusów. - Na najbardziej obłożonych liniach - 17, 18 i 19 chcemy wprowadzić takty. Oznacza to, że w godzinach szczytu będą kursować w odstępach 10-minutowych, dzięki czemu pasażer będzie miał pewność, że jeśli spóźni się na jeden kurs, za chwilę pojedzie następnym - wyjaśnia dyrektor Kowalska.
W planach jest ponadto obniżka cen biletów sieciowych, które mają zastąpić w ofercie coraz mniej popularne bilety miesięczne trasowane. Zmiany w cenniku i rozkładzie jazdy to efekt pracy firmy Public Transport Consulting z Gdańska, która sytuację na trasach MPK Rzeszów badała jesienią ubiegłego roku.
Polskie myśliwce w powietrzu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?