Nowa usługa będzie dostępna w 50 autobusach:
- 10 elektrycznych solarisach,
- 30 przegubowych solarisach
- w 10 autosanach 12-metrowych.
Na koniec w kasowniki z nową funkcją płatności zostaną wyposażone mercedesy (60 sztuk) oraz 20 autobusów 10-metrowych dostarczonych w ramach projektu RIST.
Autobusy, w których jest już możliwe kupienie biletu za pomocą karty bankowej, są oznakowane specjalną naklejką przy drzwiach lub na drzwiach w zależności od modelu pojazdu.
Bilet w kasowniku kartą płatniczą będzie można także opłacić w 60 nowych autosanach, których dostawa rozpoczęła się w kwietniu.
- Łączna liczba kasowników, w których będzie można płacić kartą, to 780 sztuk. Największa w skali kraju
- podlicza Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
W okresie doposażenia pojazdów kasownik będzie rozliczał transakcję w systemie KFT. Oznacza to, że można kupić bilet jednoprzejazdowy w cenie:
- normalny – 3,40 zł,
- z ulgą ustawową – 1,70 zł,
- z ulgą samorządową – 2,04 zł.
Są one tańsze od biletu papierowego odpowiednio o 20 groszy, 10 groszy i 6 groszy.
- Bilet kasujemy poprzez przyłożenie karty bankomatowej do czytnika kart w specjalnie oznakowanym kasowniku - tłumaczy rzecznik. - Jeśli podróżny chce kupić bilet ulgowy, musi przed przyłożeniem karty płatniczej wybrać na ekranie kasownika „Inny bilet”, a następnie odpowiednią ulgę.Jeżeli tego nie wybierze, kasownik pobierze opłatę jak za bilet normalny.
Płacąc za bilet kartą płatniczą w kasowniku podczas kontroli należy mieć przy sobie dokument uprawniający do ulgi. Kontrola biletów opłaconych w kasowniku odbywać się będzie przy użyciu nowych urządzeń – przenośnych terminali płatniczych.
Nowe terminale wyposażone są także w funkcję do kontroli RKM oraz możliwość dokonywania opłat kartą płatniczą np. za mandat.
Szczegółowe zasady korzystania z systemu płatności zbliżeniowych w kasownikach komunikacji miejskiej w Rzeszowie opisane są w „Regulaminie zakupu biletu w kasowniku za pomocą karty płatniczej” dostępnym stronie: www.ztm.erzeszow.pl.
Kolejnym etapem, który ZTM chce wdrożyć, to model rozliczania MTT umożliwiający automatyczne dobranie dla pasażera najtańszego biletu w zależności od liczby przejazdów wykonanych w ciągu 24 godzin oraz sposobu podróżowania (na przykład przejazdy z przesiadką lub bez przesiadki, taryfa czasowa, system check in – check out – taryfa przystankowa).
- Ten model sprawdzi się jeżeli doposażymy nasz tabor autobusowy we wspomnianą liczbę kasowników, a każda nowa dostawa autobusów będzie również z obsługą płatności w kasownikach - mówi rzecznik.
Wraz z modelem MTT uruchomiony zostanie portal pasażera, w którym będzie można zarejestrować kartę płatniczą i przeglądać historię użycia tejże karty w kasownikach.
Partnerami tego innowacyjnego wdrożenia dla Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie są: R&G Plus – partner technologiczny odpowiedzialny za urządzenia takie jak kasowniki w pojazdach, VISA – partner merytoryczny i biznesowy, eService – partner merytoryczny i technologiczny – weryfikacja oraz rozliczenia płatności, Solveo – partner technologiczny odpowiedzialny za moduł rozliczeniowy FCS (Fare Calculator System).
Rzeszowska kultura w dobie koronawirusa
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?