Tegoroczne badania są wykonywane dla wszystkich gmin Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. To Boguchwała, Błażowa, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Młp., Hyżne, Krasne, Lubenia, Łańcut (miasto i gmina), Rzeszów, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn.
Badania wykonywane są w celu dokonania ulepszeń w komunikacji publicznej obsługującej cały ten obszar. Są częścią opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla całego Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego.
-Prowadzimy je także po to, aby spełnić warunki niezbędne dla pozyskania kolejnych pieniędzy z Unii Europejskiej, które chcemy spożytkować na dalszy rozwój transportu publicznego. Badania są bardzo istotne i liczymy na ich wsparcie zarówno przez mieszkańców, jak i organizatorów transportu oraz przewoźników - mówi dr inż. Paweł Potyrański, dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa, koordynujący realizację umowy.
Zespół badawczy będzie chciał ponadto dokonać przeglądu oczekiwań pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg. Po to, aby na bazie ich odpowiedzi poprawić między innymi poziom bezpieczeństwa w miejscach użytkowanych i współdzielonych przez te grupy użytkowników.
Badania prowadzone przez zespół Politechniki Rzeszowskiej rozpoczęły się jeszcze w październiku.
- Wykonaliśmy pomiar ruchu rowerowego, pieszego i ruchu hulajnóg. W poprzednich latach badania rowerowe co prawda trzykrotnie wykonywało już w mieście Stowarzyszenie Rowery Rzeszów, ale były to analizy na mniejszą skalę. Nasze badanie w tym zakresie było największym w historii miasta – mówi dr inż. Mateusz Szarata z Katedry Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej.
Kompleksowe badania ruchu zostały zaplanowane na drugą połowę listopada. W zależności od pogody, będą prowadzone w trzecim, lub czwartym tygodniu miesiąca. - Obejmą pełny zakres pomiaru natężenia ruchu pojazdów, potoków pasażerskich w transporcie autobusowym i kolejowym. Będą prowadzone w okresie szczytu porannego i popołudniowego, czyli wtedy, gdy układ transportowy jest najbardziej obciążony. Obserwatorzy biorący udział w badaniu będą posiadać specjalne kamizelki/opaski, dzięki którym mieszkańcy będą mogli łatwo ich rozpoznać – dodaje Mateusz Szarata.
Istotną częścią przedsięwzięcia będą badania ankietowe, których celem będzie poznanie zachowań komunikacyjnych mieszkańców oraz uzyskanie odpowiedzi dotyczących preferencji transportowych. Jak przekonują naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej, jest to jeden z kluczowych elementów całego przedsięwzięcia.
- Będzie nam zależeć na tym, aby poznać opinie, oczekiwania i zdanie mieszkańców oraz ich nawyki dotyczące podróżowania. Badania ankietowe będą prowadzone w domu respondenta oraz telefonicznie. Ankieterzy będą dysponowali legitymacją/upoważnieniem, na którym znajdzie się numer telefonu, który pozwoli zweryfikować ankietera – mówi dr inż. Szarata.
Zebrane dane będą miastu i partnerom z ROF przydatne do realizacji wielu celów. To m.in. budowa i aktualizacja transportowego, symulacyjnego modelu ruchu obejmującego teren całego ROF. Wyniki pozwolą ocenić również podział zadań przewozowych, pokażą na przykład, ile procent podróży odbywa się transportem indywidualnym a ile publicznym.
Ankieterów biorących udział w badaniach będzie można zweryfikować dzwoniąc do Urzędu Statystycznego w Rzeszowie pod numer 17 853 52 10 w. 106 (w godz. 7.00-15.30), co ważne każdy z nich będzie posiadał stosowny unikatowy identyfikator.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?