Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„Nie dla dewastacji Jasionki” czyli burzliwe konsultacje w sprawie budowy linii CPK [ZDJĘCIA]

Wojciech Tatara
Wojciech Tatara
Na spotkanie konsultacyjne w Jasionce przyszło kilkaset osób.
Na spotkanie konsultacyjne w Jasionce przyszło kilkaset osób. Paweł Dubiel, Woj
Planowana budowa linii kolejowej nr 58 Łętownia –Rzeszów w ramach utworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego, spędza sen z powiek mieszkańcom Jasionki. Każdy z przedstawionych przez inwestora czterech wariantów zakłada wyburzenie kilkudziesięciu domów.

Ponad pół tysiąca mieszkańców Jasionki uczestniczyło w konsultacjach społecznych w Domu Strażaka. Reprezentujący inwestora czyli CPK oraz projektanta czyli poznańską firmę BBF przedstawiciele zaprezentowali warianty przebiegu linii nr 58 Łętownia –Rzeszów. Poinformowano mieszkańców o wprowadzonych zmianach od ostatnich konsultacji, które odbyły się półtora miesiąca temu. Niestety, naniesione zmiany w żadnym z wariantów nie spowodują, że uda się uniknąć zburzenia licznych zabudowań.

-Wprowadziłem się do nowego domu cztery lata temu. Teraz okazuje się, że na dwóch wariantach budynek jest do wyburzenia. Nie chcemy tutaj tej linii. Takie rozwiązanie zdewastuje naszą miejscowość. Teraz mieszkańcy Jasionki, gdy się spotykają np. w sklepie, pierwsze pytanie jakie pada to „w którym wariancie jesteś”. Mój dom jest aż w dwóch. Chyba nie ma mieszkańca którego nie dotknie zniszczenie domu lub bardzo bliskie uciążliwe sąsiedztwo kolei – mówi pan Jarosław z Jasionki.

Przedstawiciele CPK zachęcali zebranych do wypełnienia ankiet dotyczących inwestycji. W jednym z pytań była możliwość wyboru, który wariant popierają.

– Nie popieramy żadnego wariantu, bo każdy jest dla nas szkodliwy – padła propozycja z sali.


Generalny problemu w Jasionce nie stanowi główna trakcja, która jest oddalona od zabudowań, a tzw. łącznica z lotniskiem. Właśnie budowa tego odcinka spowoduje spustoszenie w zabudowie wioski.

- Jako samorząd nie mamy nic przeciwko budowie CPK, ale kolej nie może iść przez tereny zurbanizowane. Na to nie ma zgody. Należałoby zrezygnować z połączenia lotniska z główną trakcją, które i tak nikomu nie będzie służyć –mówi Sławomir Porada, z-ca wójta gminy Trzebownisko.

Do projektantów oraz przedstawicieli CPK padały pytania, dlaczego żaden z wariantów nie przewiduje poprowadzenie linii w pobliżu lotniska lub nawet tunelem pod lotniskiem jak np. w Londynie.

-Taki tunel byłby droższy niż cała wasza wieś. Pyza tym lotnisko się nie zgadza na żadną zaproponowaną przez nas lokalizację twierdząc, że kolej zakłócałaby prawidłowe funkcjonowanie urządzeń naprowadzających samoloty –wyjaśniał przedstawiciel firmy BBS.

Protestujący wręczyli reprezentującemu CPK Michałowi Kmiecikowi petycję przeciwko budowie linii, a konkretnie łącznicy, pod którą podpisało się ponad tysiąc mieszkańców.

-Tych podpisów mamy więcej. Nie potrzeba nam tutaj żadnych łącznic ani przystanków. W każdym z proponowanych wariantów jest do wyburzenia około 50 domów. Moje zabudowania są na dwóch wariantach i stracę około miliona złotych- dodał Michał Skiba reprezentujący mieszkańców.

Trwające blisko 3 godziny spotkanie zakończył wójt Trzebowniska.

-Jesteśmy przeciwni budowie łącznic i będziemy robić wszystko, żeby do tej budowy nie doszło. Obiecuje, że pojadę w tej sprawie do Warszawy i spotkam się z osobami decyzyjnymi, aby ich przekonać do naszych wspólnych racji. Tak naprawdę wszystko zależy od Warszawy. Jeśli zechcą żeby łącznik był, to będzie. Jeśli postanowią, żeby go nie było, to nie będzie. – krótko wyjaśnił Lesław Kuźniar.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto