Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nasz Patronat. 60. Rzeszowskie Spotkania Teatralne. Główna nagroda dla spektaklu „Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią”

PAP/Agnieszka Pipała
„Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią” to spektakl o miłości - tej pierwszej i tej ostatniej. Epicki rozmach i historyczne kostiumy przeplatają się z osadzoną w popkulturze, współczesną wersją losów Barbary i Bogumiła
„Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią” to spektakl o miłości - tej pierwszej i tej ostatniej. Epicki rozmach i historyczne kostiumy przeplatają się z osadzoną w popkulturze, współczesną wersją losów Barbary i Bogumiła Archiwum Teatru im. Wandy Siemaszkowej
Spektakl „Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią”, inspirowany powieścią Marii Dąbrowskiej, otrzymał nagrodę główną 60. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Arcydzieł. Werdykt jury został ogłoszony w piątek późnym wieczorem na zakończenie festiwalu. Nagrodzony teatr otrzymał też statuetkę „Wanda”.

Organizowane od 1961 roku Rzeszowskie Spotkania Teatralne, to jedne z najstarszych tego typu spotkań w Polsce - są wydarzeniem, na które z niecierpliwością czekają miłośnicy teatru, nie tylko z Rzeszowa, ale i całej Polski.

Od wielu lat Rzeszowskie Spotkania Teatralne odbywały się jako Festiwal Nowego Teatru. W tym roku przybrały nową formułę - Festiwalu Arcydzieł, który - zdaniem Marty Fortowskiej, sekretarz literackiej Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie - „będzie przestrzenią do refleksji nad wartościami klasycznymi w kontekście zjawisk współczesnych”.

W czasie Festiwalu Arcydzieł na rzeszowskiej scenie zaprezentowały się teatry z całej Polski, które w ramach nurtu głównego pokazały łącznie siedem spektakli. Wzięły one udział w konkursie i zostały ocenione przez jury i publiczność.

Jury, w składzie: Małgorzata Potocka, Jacek Sieradzki, Paweł Szkotak, Jan Wolski, po obejrzeniu wszystkich przedstawień konkursowych, postanowiło przyznać nagrodę główną Festiwalu Arcydzieł Teatrowi im. Wilama Horzycy w Toruniu za spektakl „Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią”, inspirowany powieścią Marii Dąbrowskiej „za najoryginalniejsze i najbardziej twórcze odczytanie klasycznego tekstu”. Nagrodzony teatr otrzymał też statuetkę „Wanda”.

Z kolei publiczności najbardziej podobała się „Metafizyka dwugłowego cielęcia” według Witkacego, zaprezentowana przez Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem. Widzowie wskazali ten spektakl w głosowaniu.

Jury przyznało także nagrody i wyróżnienia indywidualne „artystom, którzy w najciekawszy, najbardziej twórczy sposób potrafili sprostać wyzwaniom stawianym przez arcydzieła literatury”.

I tak zdobywcami nagród w wysokości 5 tys. zł zostali: Małgorzata Bogajewska z Teatru Ludowego w Krakowie „za nowoczesną, a jednocześnie niezwykle wierną duchowi oryginału interpretację +Wujaszka Wani+” Antona Czechowa; Andrzej Stanisław Dziuk „za klarowne i odkrywcze odczytanie zapomnianej, rzadko granej sztuki Witkacego +Metafizyka dwugłowego cielęcia+” w spektaklu Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem; zaś Michał Siegoczyński „za odważne i konsekwentne umieszczenie +Nocy i dni+ Marii Dąbrowskiej w kontekście pop-kulturowych skojarzeń, bez sprzeniewierzenia się wartościom oryginału”, w spektaklu Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu.

Natomiast nagrody w wysokości 4 tys. zł otrzymali: Anna Demczuk z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie „za kreację twardej, mądrej i głęboko skrzywdzonej kobiety” w spektaklu „Wizyta starszej pani” Friedricha Dürrenmatta; Julia Szczepańska z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu „za wielobarwną, złożoną interpretację jednej z najbardziej wymagających postaci w polskiej literaturze, Barbary Niechcicowej” w spektaklu „Noce i dnie czyli między życiem a śmiercią” oraz Piotr Franasowicz z Teatru Ludowego w Krakowie „za stworzenie wyrazistego, bolesnego portretu inteligenta rozpiętego między naiwnymi ideami, a kompromitującą rzeczywistością” w „Wujaszku Wani” Czechowa i Piotr Pilitowski „za precyzyjnie nakreśloną, emocjonalnie poruszającą tragikomiczną kreację tytułowego bohatera” w tym samym przedstawieniu.

Jurorzy wyróżnili także Adę Dec „za serię epizodów, w tym za niemą sylwetkę Racheli, wielkiej miłości Marii Dąbrowskiej” w spektaklu „Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią oraz Marię Kierzkowską „za brawurowy epizod matki Barbary - Jadwigi Ostrzeńskiej”, w tym samym spektaklu.

60. Rzeszowskie Spotkania Teatralne - Festiwal Arcydzieł rozpoczęły się w czwartek 10 listopada w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

W ramach Spotkań widzowie mieli okazję obejrzeć nowe interpretacje dzieł takich mistrzów jak: Anton Czechow, Witkacy, William Shakespeare, Maria Dąbrowska, Jan Kochanowski, Friedrich Dürrenmatt, Carlo Goldoni.

Pierwszej odsłonie Festiwalu Arcydzieł, podobnie jak w minionych latach, towarzyszyły czytania performatywne dramatów powstałych w ramach prowadzonej przez rzeszowski Teatr im. Wandy Siemaszkowej Sceny Nowej Dramaturgii.

Po każdym konkursowym spektaklu w foyer teatru odbywały się tradycyjne już spotkania z twórcami i rozmowy o teatrze.

Tegoroczne Rzeszowskie Spotkania Teatralne otrzymały wsparcie finansowe Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz samorządu województwa podkarpackiego.

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nasz Patronat. 60. Rzeszowskie Spotkania Teatralne. Główna nagroda dla spektaklu „Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią” - Nowiny

Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto