Rozkwit polskiej turystyki biznesowej
2015-08-03 15:25:54
Turystyka biznesowa w Polsce nie jest zjawiskiem nowym. Jej początków należy doszukiwać się na długo przed przemianami ustrojowymi, choć z punktu widzenia ekonomii (i nie tylko) czasy te miały niewiele wspólnego z normalnością. Dzisiaj, jak pokazują dane z ostatnich lat, ten sektor usług przeżywa prawdziwy rozkwit. a wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze lepiej.
Turystyka biznesowa to nie wyjazd do pracy
Najczęściej, gdy mowa jest o początkach rozwoju turystyki biznesowej w Polsce, wskazuje się na pierwszą połowę lat 90-tych. Prawda jest jednak taka, że już w czasach PRL-u można było odnaleźć jej zaczątki. Najpierw delegacje a później wyjazdy służbowe kształtowały powoli rynek tych usług turystycznych, na całym świecie będący już od dawna zjawiskiem po-wszechnym i, co bardzo ważne, doskonale wykorzystywanym przez firmy oraz przedsiębior-stwa.
Z turystyką biznesową mamy do czynienia zawsze, gdy cel naszej podróży powiązany jest w jakiś sposób z wykonywanym aktualnie zawodem. Nie znaczy to jednak, iż turystyka bizne-sowa oznacza jedynie podróżowanie w celu wykonywania obowiązków służbowych poza siedzibą firmy lub poza stałym miejscem pracy.
Turystyka biznesowa to jeden z filarów funkcjonowania współczesnych przedsię-biorstw…
Co więc leży u podstaw turystyki biznesowej? Przede wszystkim cały zespół działań, bez któ-rych funkcjonowanie we współczesnym biznesie wydaje się niemożliwe. Turystyka biznesowa to targi handlowe, sympozja naukowe, imprezy integracyjne i firmowe wydarzenia. Turystyka biznesowa to również nowy sposób na przebywanie w stałym, osobistym kontakcie z klientem, z partnerami biznesowymi i z kontrahentami. To także spotkania z tym, co określa się mianem otoczenia gospodarczego, z potencjalnymi pracownikami oraz z odbiorcami na-szych towarów i usług.
Ten rodzaj wyjazdów służbowych dostarcza spore korzyści dla całej firmy, przynosi efekty, zapewnia inwestycje, pozwala poznać dane przedsiębiorstwo z jak najlepszej strony. Turysty-ka biznesowa okazała się realnym źródłem dochodów dla korzystających z niej instytucji.
…i szansa na rozkwit lokalnych społeczności
Jednak omawiany rodzaj usługi to nie tylko rozwój dla firm, to także rozwój całej infrastruktu-ry szkoleniowej, restauracyjnej, miejskich centrów rozrywkowych i obiektów sportowych, a przede wszystkim hoteli tworzących bazę noclegową o odpowiednim standardzie. Część z nich, jak chociażby sieć hoteli Best Western – http://www.bestwestern.pl/, wprowadziła spe-cjalne oferty dla małych i średnich firm, dzięki którym korzystający z noclegów pracownicy i ich pracodawcy mogą skorzystać z atrakcyjnych rabatów i innego rodzaju korzyści. Biorąc pod uwagę obopólne korzyści płynące z turystyki biznesowej (tzw. turyści biznesowi zosta-wiają w miejscu docelowym kilka razy więcej pieniędzy niż przeciętny zwiedzający), ta forma specjalnego traktowania klientów jest nie tylko zrozumiała, ale wręcz oczekiwana.
Turystyka biznesowa to nie wyjazd do pracy
Najczęściej, gdy mowa jest o początkach rozwoju turystyki biznesowej w Polsce, wskazuje się na pierwszą połowę lat 90-tych. Prawda jest jednak taka, że już w czasach PRL-u można było odnaleźć jej zaczątki. Najpierw delegacje a później wyjazdy służbowe kształtowały powoli rynek tych usług turystycznych, na całym świecie będący już od dawna zjawiskiem po-wszechnym i, co bardzo ważne, doskonale wykorzystywanym przez firmy oraz przedsiębior-stwa.
Z turystyką biznesową mamy do czynienia zawsze, gdy cel naszej podróży powiązany jest w jakiś sposób z wykonywanym aktualnie zawodem. Nie znaczy to jednak, iż turystyka bizne-sowa oznacza jedynie podróżowanie w celu wykonywania obowiązków służbowych poza siedzibą firmy lub poza stałym miejscem pracy.
Turystyka biznesowa to jeden z filarów funkcjonowania współczesnych przedsię-biorstw…
Co więc leży u podstaw turystyki biznesowej? Przede wszystkim cały zespół działań, bez któ-rych funkcjonowanie we współczesnym biznesie wydaje się niemożliwe. Turystyka biznesowa to targi handlowe, sympozja naukowe, imprezy integracyjne i firmowe wydarzenia. Turystyka biznesowa to również nowy sposób na przebywanie w stałym, osobistym kontakcie z klientem, z partnerami biznesowymi i z kontrahentami. To także spotkania z tym, co określa się mianem otoczenia gospodarczego, z potencjalnymi pracownikami oraz z odbiorcami na-szych towarów i usług.
Ten rodzaj wyjazdów służbowych dostarcza spore korzyści dla całej firmy, przynosi efekty, zapewnia inwestycje, pozwala poznać dane przedsiębiorstwo z jak najlepszej strony. Turysty-ka biznesowa okazała się realnym źródłem dochodów dla korzystających z niej instytucji.
…i szansa na rozkwit lokalnych społeczności
Jednak omawiany rodzaj usługi to nie tylko rozwój dla firm, to także rozwój całej infrastruktu-ry szkoleniowej, restauracyjnej, miejskich centrów rozrywkowych i obiektów sportowych, a przede wszystkim hoteli tworzących bazę noclegową o odpowiednim standardzie. Część z nich, jak chociażby sieć hoteli Best Western – http://www.bestwestern.pl/, wprowadziła spe-cjalne oferty dla małych i średnich firm, dzięki którym korzystający z noclegów pracownicy i ich pracodawcy mogą skorzystać z atrakcyjnych rabatów i innego rodzaju korzyści. Biorąc pod uwagę obopólne korzyści płynące z turystyki biznesowej (tzw. turyści biznesowi zosta-wiają w miejscu docelowym kilka razy więcej pieniędzy niż przeciętny zwiedzający), ta forma specjalnego traktowania klientów jest nie tylko zrozumiała, ale wręcz oczekiwana.