Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejka nadziemna w Rzeszowie: miasto pokazało warianty trasy. Kiedy budowa? Zobacz przykładowe zdjęcia

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Materiały UM Rzeszów
Kolejka nadziemna w Rzeszowie: brzmi jak odległa przyszłość, jednak koncept już jest i być może budowa ruszy za ok. dwa lata. Miasto pokazało właśnie dwa warianty trasy kolejki.

Na wniosek prezydent miasta Biuro Rozwoju Miasta przygotowało właśnie komplet dokumentów, które zostaną przekazane Chińskiej firmie, która takie środki transportu z powodzeniem buduje w swoim kraju. To analiza, która mówi o szansach i zagrożeniach związanych z budowa nadziemnej kolejki.

Dwie trasy

Najważniejszym punktem są warianty przebiegu tras kolejki, których na przestrzeni lat przygotowano już kilkanaście. Najnowsze dwa, które zostaną przekazane do analizy Chińczykom są bardzo ciekawe. W obu wariantach kolejka ma swoją bazę w rejonie ulicy Batorego, niedaleko torów kolejowych.

Pierwszy wariant to linia startująca sprzed dworca PKP, a następnie biegnąca przez Wisłok w rejon nowego targowiska przy ul. Dworaka. Stąd kolejka ma jechać przez aleję Rejtana, Powstańców Warszawy, Batalionów Chłopskich i Witosa, do ul. Bł. Karoliny. Dalej ma się skierować w stronę ulicy Krakowskiej i obok wiaduktu Śląskiego skręcić w stronę torów i wrócić do dworca PKP. Ten wariant jest roboczo nazywany „pętlą” i ma 16,5 km długości.

Drugi, nazwany „krzyżowym” ma 22 kilometry długości i zakłada jazdę kolejki wzdłuż głównych ulic. Ale tu tory nie stworzą zamkniętej pętli. Wagoniki miałyby obsłużyć wówczas połączenia między centrum miasta, a osiedlami Zalesie, Baranówka, Franciszka Kotuli, Dąbrowskiego i Staromieście. Ten wariant rekomendują naukowcy z Politechniki Krakowskiej i Warszawskiej.

Przygotują propozycje

Współpraca z Chińczykami jest wynikiem dotychczasowych spotkań, które zaowocowały podpisaniem w maju listu intencyjnego między nimi, a miastem. Ma to zaowocować kolejnymi krokami w kierunku budowy kolejki w Rzeszowie. Chińczycy mają w tej materii bardo bogate doświadczenie, w mieście, gdzie jeździ ich kolejka służy ona jako czwarta linia metra, której długość to ponad 67 kilometrów. Przewozi około 4 miliony pasażerów dziennie. Dokumenty, jakie mają dotrzeć z Chin do Rzeszowa latem pozwolą ocenić w dużym przybliżeniu szacunkowe koszty i możliwości budowy kolejki. Chińczycy mają je opracować na podstawie wariantów przebiegu tras, które miasto przekaże im lada dzień.

- Oba warianty są przyszłościowe, można je w kolejnych latach poszerzać o dodatkowe fragmenty, w zależności od potrzeb. Zresztą cały system jest skalowalny i w zależności od długości składów, jakie puszczamy na szynę, pozwala obsługiwać różną liczbę pasażerów. Różnej wielkości mogą być także perony, które początkowo można wybudować w wersji krótszej, a potem w razie potrzeby je powiększyć

– mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Budowa kolejki będzie mogła się rozpocząć dopiero po uchwaleniu przepisów, które pozwolą miastu pozyskać na ten cel pieniądze z Unii Europejskiej. Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości zapowiedział ostatnio w Rzeszowie, że zajmie to około dwa lata.

Zobacz przykładowe zdjęcia i warianty trasy

Kolejka nadziemna w Rzeszowie: miasto pokazało warianty tras...


Kino Samochodowe rusza w trasę po Polsce. Jak to działa?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto