Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejka nadziemna w Rzeszowie. Budowę zaczniemy już w 2022 roku?

Redakcja
Podczas spotkania w rzeszowskim ratuszu
Podczas spotkania w rzeszowskim ratuszu Krzysztof Kapica
Na 500 - 600 mln zł szacowany jest koszt budowy kolejki nadziemnej w Rzeszowie, czyli monoraila. Do tej pory na przeszkodzie budowy stały głównie przepisy. Teraz powinno się to zmienić.

Podczas poniedziałkowego spotkania w rzeszowskim ratuszu z wiceministrem sprawiedliwości Marcinem Warchołem zaprezentowano zmiany w przepisach dotyczące transportu publicznego, umożliwiające budowę w Rzeszowie kolejki monorail.

Rzeszów stara się o budowę miejskiej kolejki nadziemnej już ponad 10 lat. Dotychczas największą przeszkodą uniemożliwiającą w Polsce budowę jednoszynowych kolejek nadziemnych i wykorzystywanie ich do regularnego przewozu pasażerów komunikacji publicznej jest brak odpowiednich przepisów. Przez wiele lat w ustawach nie było wpisanego monoraila.

Gdy pojawił się taki zapis, okazało się, że brakuje przepisów wykonawczych określających szczegółowe rozwiązania, które trzeba spełnić, aby móc uruchomić tego typu komunikację.

- Teraz sprawa nabrała przyspieszenia, bo dzięki panu ministrowi Marcinowi Warchołowi przepisy zostały przygotowane

- podkreśla Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.

Projekt ustawy zaprezentowany w Rzeszowie

Po raz pierwszy projekt ustawy został zaprezentowany nie w resorcie, ale w konkretnym mieście.

- Rzeszów zasługuje na to, aby mieć nowoczesny, szybki, sprawny, bezkolizyjny, ekologiczny środek transportu

- mówił Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości i poseł z Podkarpacia.

Obiecał, że projekt ustawy zostanie jeszcze w tym tygodniu wysłany do Rady Ministrów. Następnie trafi do Sejmu, Senatu i prezydenta. Gdy zostanie przyjęty, w Ministerstwie Infrastruktury w ciągu 18 miesięcy od wejścia ustawy w życie muszą zostać przygotowane przepisy szczegółowe dotyczące monoraila.

To oznacza, że kolejka nadziemna mogłaby w Rzeszowie zacząć powstawać najwcześniej w drugiej połowie 2022 r.

Koszt jej budowy jest szacowany na 500 - 600 mln zł. Skąd wziąć na to pieniądze?

- Jestem przekonany, że w przyszłej perspektywie unijnej nadal będą rozwiązania proekologiczne w transporcie wspierane i będziemy wtedy starali się pozyskać stosowne dofinansowanie – zapowiada Paweł Potyrański, dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa.

ZOBACZ TEŻ: Gospodarka. Co nas czeka w ciągu kolejnych miesięcy? Rozmowa z ekonomistą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto