Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest nowy projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu dworca PKS w Rzeszowie

Beata Terczyńska
Beata Terczyńska
Projekt przebudowy dworca PKS, poza funkcją transportową skupia się także na funkcjach komercyjnych. Planowane  są punkty usługowe, gastronomiczne, biurowe, mieszkalne. Inwestycja, oprócz terenu dworca PKS, obejmie też budynki po zabytkowych magazynach kolejowych i plac po składzie węgla
Projekt przebudowy dworca PKS, poza funkcją transportową skupia się także na funkcjach komercyjnych. Planowane są punkty usługowe, gastronomiczne, biurowe, mieszkalne. Inwestycja, oprócz terenu dworca PKS, obejmie też budynki po zabytkowych magazynach kolejowych i plac po składzie węgla Wizualizacja MWM Architekci
Aby rozpocząć przebudowę dworca PKS w Rzeszowie, potrzebna była zmiana obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nowy projekt jest już gotowy.

Biuro Rozwoju Miasta Rzeszowa opublikowało projekt zmiany planu zagospodarowania dla terenu dworca PKS w Rzeszowie. Było to kluczowe, by móc rozpocząć przebudowę starego dworca autobusowego, który dziś jest anty-wizytówką stolicy Podkarpacia, od lat prosi się o odnowę. Zwłaszcza, że jest chętny tu zainwestować. To fundusz inwestycyjny z USA.

Robert Kultys, radny PiS, szef Komisji Gospodarki Przestrzennej, przyznaje: - Dobrze się stało, że w końcu ratusz porozumiał się z inwestorem w sprawie zmiany planu, bo przecież od kilku lat nie można było ruszyć tej sprawy z miejsca.

Przypomnijmy, na czym polegał problem. PKS kupił sąsiadującą działkę składu węglowego i na niej też planował część nowego dworca. Tyle tylko, że w obowiązującym dotychczas planie, obie nieruchomości traktowane były oddzielnie. Nie można było zatem na nich wybudować jednego obiektu.

Plany inwestycyjne PKS rodzą też inne konsekwencje.

- Bezprzedmiotowym stają się obecnie plany budowy miejskiego dworca na północ od torów, przy ul. Kochanowskiego - mówi Robert Kultys. - Swoją drogą była to dyskusyjna lokalizacja, bo znacznie oddalona od dworca PKP. Zważywszy na obecny budżet miasta i tak ten dworzec nie powstałby w szybkim terminie. A tu inwestor niejako na tacy kładzie rozbudowę dworca i zwalnia miasto od tej inwestycji. Tu akurat dobrze się złożyło.

Strategiczna inwestycja dla województwa

Jeszcze w październiku 2021 r. Pracownia MWM Architekci z prezesem spółki PKS w Rzeszowie, zaprezentowali koncepcję przebudowy. Zamiast obecnego obiektu pokazywali duży budynek, który poza funkcją komunikacyjną służyłby jako miejsce usług, galeria handlowa. Planowano część mieszkalną, hotelową. Ta koncepcja w ogólnym zarysie nadal jest aktualna. Nowy projekt dopuszcza m.in. budynki od 3 do 6 kondygnacji nadziemnych, przy czym nie więcej niż 1 podziemną, wysokość do 24 m, dachy zielone na powierzchni nie mniejszej niż 30 proc. powierzchni dachów.

Sławomir Porada, z-ca przewodniczącego Zarządu Związku Gmin PKS w Rzeszowie mówi, że odbywały się różne konsultacje. - Trwały negocjacje w kwestiach związanych z kubaturą tego budynku i obszarem wokół. To wszystko wymagało czasu - tłumaczy. - Mamy nadzieję, że zmiany, które zostały wprowadzone i są uzgodnieniami kompromisowymi, będą przyjęte przez Radę Miasta. Inwestor wciąż jest zainteresowany, choć jego zniecierpliwienie narasta ze względu na przedłużające się procedury.

Podkreśla, że inwestycja jest strategiczną nie tylko w kwestii związanej z estetyką nie przystającą do XXI w. - Dworzec to nie tylko wizytówka miasta, ale też kwestia transportu. Do Rzeszowa przyjeżdżają mieszkańcy z ościennych gmin nie tylko dla rekreacji, czy na zakupy, ale też do szkół, do pracy. Jest to zatem logistyczne miejsce z punktu widzenia interesu całego regionu.

Dworzec obejmuje teren ok. 1,5 ha. - Dla nas istotne jest, że w części parterowej i podziemnej dworzec będzie skomunikowany z kolejowym. Tak, aby pasażer mógł bezpośrednio przesiadać się i przechodzić z jednego punktu do drugiego - zaznacza Sławomir Porada.

Nowy plan zagospodarowania został wyłożony, można go przeglądać i zgłaszać uwagi. Będzie dyskusja publiczna. Ostatecznie trafi pod obrady komisji, a później na sesję Rady Miasta. To potrwa ok. 3-4 miesięcy. Jeśli radni dadzą zielone światło, ruszy projektowanie.

- Najpóźniej końcem 2024, początkiem 2025 r. chcielibyśmy fizycznie rozpocząć inwestycję - dodaje Porada. - Ile potrwa budowa, trudno wyrokować. Zapewne inwestorowi będzie zależało, by zakończyć ją jak najszybciej.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jest nowy projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu dworca PKS w Rzeszowie - Nowiny

Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto