Wielu pacjentów po operacji, w czasie której wystąpiły powikłania, zaczyna się zastanawiać, czy przysługuje im z tego tytułu odszkodowanie. Należy pamiętać, że zaniedbania personelu medycznego, błąd w sztuce lekarskiej czy niewłaściwa terapia mogą stanowić podstawę do odszkodowania. Zadośćuczynienie uzyskać można także w wyniku poniesionego uszczerbku psychicznego lub moralnego. Kiedy można ubiegać się o odszkodowanie i jakich formalności należy dopełnić, tłumaczy lek. med. Ryszard Frankowicz, ginekolog, położnik oraz ekspert prawa medycznego.
Kiedy można ubiegać się o odszkodowanie po operacji?
‒ Lekarz ma prawo do błędu, ale pod warunkiem, że zachował należytą staranność i ostrożność, a więc zminimalizował ryzyko omyłki – zaznacza specjalista. Wskutek nieumyślnego naruszenia tej zasady, wszczęte zostaje postępowanie cywilne, karne i korporacyjne. Jak zaznacza ekspert, stroną w procesie jest nie lekarz, a pracodawca zobowiązany do posiadania polisy OC.
Przesłanką wystąpienia o odszkodowanie jest błąd prognostyczny, diagnostyczny lub terapeutyczny, jednak od wiadomości o szkodzie i osobie ją wyrządzającej nie może minąć więcej niż 3 lata, a od samej szkody – więcej niż 10 lat – mówi lek. med. Ryszard Frankowicz. Należy pamiętać, że prawo do odszkodowania nie jest zależne od rodzaju operacji ani tego, czy zabieg był płatny czy nie.
‒ Nie każde pogorszenie zdrowia jest winą personelu medycznego, ale leży w interesie społecznym, aby w przypadkach nieprawidłowości uzyskiwać stosowne rekompensaty finansowe – zaznacza lekarz. W Polsce istnieje tendencja do kierowania spraw o utratę lub pogorszenie zdrowia do prokuratury z zarzutem popełnienia przestępstwa. W takiej sytuacji poszukiwany jest sprawca, a więc lekarz, położna lub pielęgniarka, ale jego odpowiedzialność karna nie rodzi odpowiedzialności cywilnej – dodaje lek. med. Ryszard Frankowicz.
Skargi składać można w okręgowej izbie lekarskiej, a pozwy w sądzie powszechnym. Dołączyć do nich należy kopię wyników badań z okresu, gdy doszło do zaniedbania lub błędu.
Kiedy odszkodowanie nie przysługuje pacjentowi?
Specjalista przestrzega przed wnoszeniem pozwów bez przedprocesowej opinii medycznej. Powództwo powinno się bowiem opierać na „uzasadnionym domniemaniu wyrządzenia szkody”, a nie wyłącznie na przekonaniu o tym, że wszelkie negatywne skutki prowadzą do szkody.
Lekarz obowiązany jest do zdobywania nowej wiedzy i podnoszenia umiejętności. Niezasadne jest jednak wystąpienie o odszkodowanie z jego winy w przypadku, gdy nie rozpozna on choroby rzadkiej, która nie została jeszcze opisana w literaturze medycznej. Dotyczy to także powikłań pooperacyjnych wynikających z choroby lub przeprowadzonego zabiegu. Przed procedurą pacjent informowany jest o możliwych skutkach ubocznych i niebezpieczeństwie.
Najczęstsze rodzaje zaniedbań szpitalnych
Zaniedbania szpitalne prowadzić mogą do trwałego uszkodzenia zdrowia fizycznego pacjenta i pogorszenia jego rokowań. Według lekarza, w ekstremalnych przypadkach prowadzą one do zgonu. – Szkoda medyczna to ograniczenie szans zdrowotnych na przyszłość, które nie musi powstać obligatoryjnie po zastosowaniu danej procedury leczniczej – mówi ginekolog.
W szpitalu dojść może także do zakażenia, wynikającego z niezapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa w trakcie świadczenia przez szpital lub przychodnię usług. W wyniku tych zaniedbań dojść może do zakażenia bakteryjnego, pasożytniczego lub wirusowego. – Także i zwłóczenie w czasie skierowania pacjenta do konsultacji lub szpitala jest podstawą roszczenia, gdy można wykazać, że taki stan rzeczy ograniczył, pogorszył lub zminimalizował możliwość uzyskania oczekiwanego w podobnych przypadkach sukcesu terapeutycznego – tłumaczy ekspert.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?