Czeka nas masowe zamykanie Stacji Kontroli Pojazdów albo droższy przegląd- nawet 150 zł. "Stawki za badanie nie zmieniły się od 18 lat"

Maciej Badowski
Maciej Badowski

Wideo

Udostępnij:
Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów w rozmowie z nami tłumaczy, że stawki za badanie techniczne pojazdów nie zmieniły się od 18 lat. Obecnie stawka za wykonanie badania technicznego wynosi 98 zł brutto, zdaniem eksperta powinna ona wynosić 150 zł netto. - Ustawa jest procedowana od kilku lat i cały czas się opóźnia- mówi.

Związek Dealerów Samochodów oraz Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów pod koniec zeszłego roku alarmował, że od 2004 roku nie zostało zaktualizowane rozporządzenie regulujące ceny obowiązkowych badań technicznych przeprowadzanych na stacjach kontroli pojazdów.

Ta sama stawka od 18 lat

Przeciwko podniesieniu cen przedstawiane są argumenty sugerujące, że rentowność SKP powinna być zapewniona przez zwiększającą się liczbę pojazdów na drogach. Nie jest jednak brane pod uwagę to, że proporcjonalnie wzrasta liczba przedsiębiorstw świadczących usługi z zakresu wykonywania badań technicznych- wskazano.

Jak tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Marcin Barankiewicz, Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, że stawki za badanie techniczne pojazdów nie zmieniły się od 18 lat, a nawet były dwie obniżki tych cen.

- W 2009 roku zlikwidowano pierwsze badania pojazdów sprowadzonych i od tamtego czasu opłata za to badanie jak za zwykłe badanie okresowe, a w 2011 roku zmieniła się stawka VAT, co oznacza, że przedsiębiorcy od tej samej kwoty płacą wyższy podatek- mówi i dodaje, że opłaty za badanie określone są w kwotach brutto.

Biznes przestaje się opłacać

Przypomnijmy, są to ceny urzędowe, które reguluje minister infrastruktury. Barankiewicz podkreśla, że przez 18 lat, czyli od momentu, kiedy te ceny zostały ustanowione, znacznie wzrosły koszty prowadzenia działalności. Szczególnie w ostatnim czasie, kiedy to notujemy drastyczne wzrosty rachunków za energię, gazu czy kosztów pracy.

- Przedsiębiorcom ta działalność przestaje się opłacać. Są zrezygnowani- mówi. - Wielokrotnie apelowaliśmy do rządzących o zmianę stawek, w zeszłym roku zorganizowaliśmy protest- dodaje.

- Jeżeli rządzący nie podejmą żadnego działania, to może się to skończyć zamykaniem Stacji Kontroli Pojazdów, ponieważ ta działalność przestanie być opłacalna- tłumaczy.

150 złotych za badane techniczne

Obecnie stawka za przeprowadzenie badania technicznego wynosi 98 złotych brutto. Ile powinna wynosić nowa opłata? Zdaniem Barankiewicza, uwzględniając fakt, że przez ostatnie 18 lat inflacja liczona narastająco wzrosła o 51 proc., minimalne wynagrodzenie o 340 proc. to jego zdaniem badanie samochodu osobowego powinno kosztować 150 złotych netto.

Ekspert przyznaje, że resort infrastruktury „nie powiedziało nie”. - Jednocześnie tłumaczy, że będzie to związane z wprowadzeniem zmian w systemie badań technicznych. Ustawa jest procedowana od kilku lat i cały czas się opóźnia- mówi.- Można to zrobić szybciej, przed ustawą, ponieważ wielu przedsiębiorców może nie dotrwać do tych zmian.

To realny problem dla wielu kierowców

Jest to realny problem dla kierowców, ponieważ zostanie poważnie ograniczona dostępność Stacji Kontroli Pojazdów. Barankiewicz jednocześnie zwraca uwagę, że ten problem nie będzie aż tak bardzo zauważalny w dużych miastach, całość skoncentruje się na Stacjach zlokalizowanych w mniejszych miejscowościach.

- Robiliśmy kalkulację progu opłacalności prowadzenia Stacji kontroli Pojazdów i okazało się, że żeby Stacja zarobiła na koszty musi przeprowadzać około 3 tysięcy badań rocznie. W Polsce wykonujemy około 19 milionów badań technicznych, co daje nam średnią około 3,5 tysiąca na Stację- mówi i zaznacza, że są Stacje, które wykonują kilkanaście tysięcy badań, a są też takie, które nie przeprowadzają2 tysięcy badań rocznie.

7 procentach wypadków zły stan techniczny pojazdu

- Stan techniczny pojazdu bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym- tłumaczy nam Mariusz Mankiewicz, Prezes Zarządu Dekra Polska.

Ekspert powołując się na badania wykonane przez jego firmę na podstawie analizy 10 tysięcy wypadków drogowych w Niemczech, tłumaczy, że w ponad 7 procentach wypadków zły stan techniczny pojazdu był bezpośrednią przyczyną zaistnienia tego wypadku.

- Każde działanie, które będzie powodowało zamykanie Stacji Kontroli Pojazdów, a co za tym idzie utrudniony dostęp do badań technicznych, będzie miało bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym- mówi i dodaje, że regularne badania techniczne w istotny sposób przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym- dodaje.

Jednocześnie Makniewicz przyznaje, że zmienia się świadomość kierowców i ich podejście do badań technicznych, szczególnie w dużych miastach. - Jest większa intensywność ruchu drogowego, zdarza się też więcej wypadków drogowych, to powoduje, że kierowcy z dużych ośrodków miejskich mają tę świadomość i dbają o stan techniczny pojazdów- przyznaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie