Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Brak kontaktu telefonicznego z rzeszowskim ZUS-em. Mieszkańcy nie mogą załatwić swoich spraw

Wojciech Tatara
Wojciech Tatara
Bezpośrednio nie dodzwonimy się do rzeszowskiego ZUS. Można załatwić sprawę korzystają z E-wizyty.
Bezpośrednio nie dodzwonimy się do rzeszowskiego ZUS. Można załatwić sprawę korzystają z E-wizyty. Paweł Dubiel
Skontaktowała się z nam mieszkanka powiatu rzeszowskiego, która od ponad dwóch tygodni bezskutecznie próbowała skontaktować się telefonicznie z Rzeszowskim oddziałem ZUS. Według niej telefony w rzeszowskim oddziale jak i na centralnej infolinii nie były odbierane. ZUS odpiera zarzuty radząc kontakt z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS: pod nr tel. 22 560 16 00.

Pani Maria (nazwisko do wiadomości redakcji) mieszka 30 km od Rzeszowa. Jakiś czas temu doznała poważnego złamania dłoni i chciała się dowiedzieć czy jako emerytka może liczyć na jednorazowe odszkodowanie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

-Całe życie opłacam składki. Teraz będąc na emeryturze upadłam na chodniku i złamałam rękę. Koleżanka mówiła mi, że w takiej sytuacji można otrzymać odszkodowanie z ZUS. Chciałam się zapytać o tę sprawę, ale do rzeszowskiego ZUS-u nie idzie się dodzwonić. Łatwiej pewnie byłoby nawiązać kontakt z prezydentem RP niż z naszym podkarpackim ZUS-em –opowiada mieszkanka powiatu rzeszowskiego.

Telefon milczał

Sami próbowaliśmy się dodzwonić do Rzeszowa i rzeczywiście okazało się to niemożliwe. Z kolei poprzez infolinię nawiązaliśmy kontakt jednak na pytanie dotyczące jednorazowego odszkodowania byliśmy kierowani do różnych działów aż w końcu rozmowa została rozłączana. Sytuacja powtórzyła się kilkukrotnie.
Ze sprawą zwróciliśmy się do oddziału ZUS w Rzeszowie. Tam dowiedzieliśmy się, że petenci powinni dzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej pod nr 22 560 16 00, ponieważ tylko pracownicy centrum mają wgląd do spraw emerytalno–rentowych.

Dzwonić na infolinię

- Zgodnie z informacjami na stronie internetowej Zakładu: Kontakt – ZUS do kontaktu telefonicznego przeznaczony został nr infolinii ZUS: Centrum Obsługi Telefonicznej 22 560 16 00. Nasi klienci mogą także skontaktować się z nami poprzez e-wizytę: E-wizyta – ZUS. Zapraszamy oczywiście do kontaktu osobistego na salach obsługi klientów w naszych placówkach. Wizytę w ZUS można zarezerwować elektronicznie lub telefonicznie: Zarezerwuj wizytę – ZUS –informuje Wojciech Dyląg regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie podkarpackim.

Ponadto rzecznik poinformował nas, że numery telefonów: 17 867 52 18 oraz 502 007 085 to kontakt do niego, który odpowiada tylko na pytania od dziennikarzy, nie udziela porad oraz nie przyjmuje skarg i wniosków od klientów Zakładu. Nie udziela także informacji, w tym informacji dotyczących konkretnych osób.

-Uprzejmie proszę naszych klientów, którzy nie są dziennikarzami a mają pytania w swoich sprawach lub w sprawie informacji ogólnych o korzystanie z numerem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS: 22 560 16 00-dodaje Wojciech Dyląg.

W sprawie jednorazowego odszkodowania dowiedzieliśmy się, że ubezpieczonemu pracownikowi, który wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje jednorazowe odszkodowanie. Od 1 kwietnia obowiązują nowe, wyższe kwoty. Obecnie za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje 1269 zł. W 2022 była to kwota 1133 zł a w 2021 roku - 1033 zł.

-Osoby, które są objęte ubezpieczeniem wypadkowym i doznały stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu w wyniku wypadku przy pracy, lub choroby zawodowej, mogą starać się o jednorazowe odszkodowanie. O to świadczenie mogą ubiegać się także uprawnieni członkowie rodziny osoby zmarłej wskutek wypadku przy pracy czy choroby zawodowej – informuje Wojciech Dyląg - rzecznik ZUS w regionie.

Jakie dokumenty?

W celu uzyskania odszkodowania, należy złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych kompletny wniosek. Powinien on zawierać: wniosek o jednorazowe odszkodowanie, protokół powypadkowy wraz z dokumentacją, sporządzony i zatwierdzony przez zakład pracy i wypełniony przez lekarza druk OL-9, zawierający adnotację, że leczenie i rehabilitacja zostały zakończone.

Odszkodowanie po zakończonym leczeniu

- Po zakończeniu przez pacjenta leczenia lub rehabilitacji oraz po dostarczeniu kompletnej dokumentacji do ZUS, stopień uszczerbku na zdrowiu oraz jego związek z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową ocenia lekarz orzecznik ZUS lub komisja lekarska ZUS. ZUS wydaje decyzję, przyznającą lub odmawiającą prawa do świadczenia, w ciągu 14 dni od otrzymania orzeczenia lekarza orzecznika lub komisji lekarskiej albo od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji. Odszkodowanie wypłacane jest w terminie 30 dni od dnia wydania decyzji – dodaje W. Dyląg.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto