Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Analiza nowego rozkładu jazdy pociągów - część III

Nemeczek
Nemeczek
W niedzielę 12 grudnia 2010 r. wszedł w życie nowy rozkład jazdy pociągów, który będzie obowiązywał do 10 grudnia 2011 r. W części trzeciej oferta połączeń REGIO spółki Przewozy Regionalne oraz kilka uwag odnośnie drukowanej wersji rozkładu jazdy.

Pociągi REGIO kursują na liniach lokalnych. Generalnie liczba połączeń została utrzymana, a zmiany są raczej kosmetyczne. Z Rzeszowa do Tarnowa odjeżdża 14 pociągów (w tym 6 bezpośrednich do Krakowa) i tyle samo przyjeżdża (5 z Krakowa). Do Przemyśla odjeżdża 14 pociągów, a przyjeżdża 13. Po 1 parze pociągów kursuje z Rzeszowa i Przemyśla do Przeworska. Na linii Przeworsk - Stalowa Wola Rozwadów utrzymanych zostało 6 par pociągów. Natomiast na trasie Jarosław - Horyniec Zdrój nadal jeżdżą 4 pary pociągów, w tym 1 para zaczyna i kończy kurs w Rzeszowie.
Na linii Rzeszów -Tarnobrzeg - Stalowa Wola Rozwadów przywrócony zostanie po wielu latach przystanek w Budach Głogowskich, ale pociągi będą się na nim zatrzymywać dopiero po specjalnym komunikacie. Na tej trasie kursuje 1 para pociągów do Tarnobrzega i 3 pary do Stalowej Woli Rozwadów, a ze Stalowej Woli do Lublina jeździ 5 par pociągów, w tym 2 z nich kursuje bezpośrednio z Rzeszowa do Lublina, co jest nowością w stosunku do poprzedniego rozkładu jazdy. Pozostałe 3 pary pociągów zaczynają i kończą kurs na stacji Stalowa Wola Południe.
Na linii Rzeszów - Jasło - Zagórz w dalszym ciągu kursuje 1 para pociągów do Jasła, 2 bezpośrednio do Zagórza oraz 1 bezpośrednio do Łupkowa. Ten ostatni pociąg kursuje tylko w wakacje i zatrzymywał się będzie też w Jaśle (poprzednio omijał stację Jasło). W wakacyjne weekendy można podróżować 2 parami pociągów relacji Zagórz - Łupków, skąd istnieje dogodna przesiadka do słowackich Medzilaborców. Od 10 listopada zawieszono na stałe kursowanie pociągów z Jasła i Ustrzyk Dolnych do ukraińskiego Chyrowa. Pociągi te były nierentowne m. in. ze względu na niedogodne godziny kursowania. Z Jasła pociąg często woził powietrze, a z Ustrzyk Dolnych popularne "mrówki" wyjeżdżające na Ukrainę po papierosy, stąd nazywany był "przemytnikiem". Za każdym razem wagon był rozkręcany przez tych "pasażerów" w celu ukrycia nadwyżek towaru. Po pewnym czasie taki wagon był w opłakanym stanie. Chyba lepszym rozwiązaniem byłoby uruchomienie wakacyjnych kursów do Ustrzyk Dolnych lub Krościenka zsynchronizowanych z pociągiem z Rzeszowa (w takiej formule jak do Łupkowa). Brak pociągów na tej trasie przez dłuższy czas może doprowadzić do całkowitej degradacji tej linii, która i tak jest już w fatalnym stanie technicznym. Generalnie rzecz biorąc liczba pociągów w południowej części województwa co roku jest coraz mniejsza, a drastyczne cięcia nastąpiły zwłaszcza od 1 stycznia 2010 r.
W trakcie obowiązywania rozkładu jazdy spółka Przewozy Regionalne zapewne dokona 3 korekt, a należy się ich spodziewać w marcu, czerwcu i od 1 września. Rozkład jazdy nie uwzględnia czasowych zmian w kursowaniu pociągów wynikających np. z robót torowych. Wszystkie zmiany w kursowaniu pociągów lub zastąpieniu ich czasowo przez zastępczą komunikację autobusową można znaleźć w Rzeszowie na tablicy ogłoszeń obok dworcowej tablicy odjazdów bądź na stronie internetowej przewoźnika.
Jeszcze zanim nowy rozkład jazdy zaczął obowiązywać w kasach pojawiła się jego drukowana wersja dotycząca województwa podkarpackiego wydana przez Podkarpacki Zakład Przewozów Regionalnych w Rzeszowie. Niestety jest to wydawniczy bubel. W rozkładzie brak jest strony 24 i 54, a w ich miejsce są podwójne strony 16 i 45. Takich rozkładów jest całkiem sporo, a być może nawet cała partia. W przypadku zakupienia takiej wersji rozkładu należy go wymienić w kasie lub Punkcie Obsługi Podróżnych, gdyż wydawca (prawdopodobnie na skutek interwencji pasażerów) wydrukował brakujące strony i są one doklejone w odpowiednim miejscu. Sporym minusem tego wydawnictwa jest zrezygnowanie ze zbiorczej tabeli odjazdów wszystkich pociągów ze stacji Rzeszów Gł. w układzie chronologicznym. Dla wielu osób taki układ był najbardziej czytelny. Obecnie aby sprawdzić godzinę odjazdu z Rzeszowa trzeba poszukać w tabeli odpowiedniej linii, stąd łatwiej o pomyłkę. W miejsce tej zbiorczej tabeli odjazdów wprowadzono kilka przykładów zsynchronizacji pociągów IR z komunikacją autobusową kursującą do Sanoka i dalej w Bieszczady. Ponadto w rozkładzie jazdy są też tabele cen biletów w ofercie "połączenie w dobrej cenie" na trasie z Rzeszowa do Przemyśla i Stalowej Woli, i tak bilet normalny z Rzeszowa do Przemyśla kosztuje 10 zł, Stalowej Woli 9 zł, Tarnobrzega 8 zł, Jarosławia 7 zł, Kolbuszowej 5 zł, Głogowa Młp. 3 zł.
W drukowanym rozkładzie jazdy jest sporo błędów. Część to typowe "literówki" np. IR "Łużycee", miejscowość "Bedziemyśl", a powinno być Będziemyśl, a pełną nazwę miejscowości Budy Głogowskie zastąpiono dziwacznym skrótem "Budy Głogo.". Ponadto pociąg TLK z Zielonej Góry jest oznaczony kolorem czarnym zamiast czerwonym. Szereg pomyłek jest w tabelach odnośnie odległości pomiędzy poszczególnymi miejscowościami np z Zagórza do Tarnawy Dolnej jest 3 km, a odwrotnie z Tarnawy Dolnej do Zagórza 4 km! Zresztą te same błędy pojawiają się co roku, stąd wynika wniosek, że zmieniane są w poszczególnych rubrykach tylko godziny odjazdów i przyjazdów pociągów, a cała reszta jest nie ruszana. Te wszystkie mankamenty na pewno nie wpłyną na poprawę wizerunku kolei wśród pasażerów.
Artykuł w całości powstał na podstawie porównania obecnego z poprzednim rozkładem jazdy, własnych podróży i obserwacji, a w mniejszym stopniu w oparciu o strony internetowe przewoźników. Autor nie korzystał z informacji pojawiających się ostatnio w prasie, radiu czy telewizji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Analiza nowego rozkładu jazdy pociągów - część III - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto