Wesprzyj potencjał swojego dziecka

Materiał promocyjny SENSIS
Pandemia COVID-19 miała znaczący wpływ na dzieci całego świata, zarówno pod względem zdrowotnym, jak i społecznym. Publikowane co jakiś czas badania naukowe wskazują, że niektóre z problemów obejmują zaburzenia emocjonalne i psychiczne, problemy edukacyjne, posturalne, relacje społeczne wśród rówieśników jak i całych rodzin. Odbudowanie kondycji emocjonalnej to proces, który trwa miesiącami, a czasem nawet latami. W Centrum Terapii Dziecka SENSIS w Rzeszowie, specjaliści różnych dziedzin współpracują ze sobą, aby zapewnić skuteczną i kompleksową terapię i rozwój każdego małego pacjenta.

Czym jest kompleksowa profilaktyka rozwoju dzieci?

Kompleksowa profilaktyka rozwoju dziecka to szeroki zakres działań mających na celu zapobieganie wszelkim zagrożeniom zdrowotnym i społecznym oraz promowanie zdrowego stylu życia.

Kluczem do sukcesu jest współpraca między specjalistami. Każdy z nich wnosi unikalną wiedzę, doświadczenie i umiejętności do procesu rozwojowego. I tak pediatra monitoruje zdrowie ogólne dziecka, diagnozuje problemy zdrowotne i koordynuje opiekę medyczną, a fizjoterapeuci pomagają w rozwijaniu zdolności motorycznych i funkcji ciała. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku dzieci z problemami z motoryką, równowagą, koordynacją lub wadami postawy.

Z kolei funkcją logopedy w kompleksowej terapii jest wspieranie rozwoju, umiejętności komunikacyjnych i językowych dzieci.

Co ważne dzięki rozwojowi tej dziedziny wiemy, że rozwój mowy skorelowany jest mocno z innymi sferami rozwoju: rozwojem motoryki małej i dużej czy rozwojem poznawczym. Kiedy dziecko nabywa nowe umiejętności np. samodzielny siad czy czworakowanie, to często obserwujemy chwilowe wstrzymanie w zakresie rozwoju mowy. Poszczególne sfery i nabywanie nowych umiejętności wzajemnie się dopełniają i uzupełniają. Więc nie powinniśmy oceniać rozwoju mowy tylko w kontekście tego, ilu słów dziecko w danych wieku używa.

Nie bez znaczenia jest również rola psychologa dziecięcego, który wspiera dzieci w radzeniu sobie z emocjami, problemami behawioralnymi, trudnościami w nauce oraz przeżyciami życiowymi. Znaczny wzrost trudności dzieci w tych obszarach został odnotowany między innymi w konsekwencji izolacji wywołanej COVID-19.

Istotnym „ogniwem” kompleksowej profilaktyki są terapeuci integracji sensorycznej. Pomagają oni dzieciom w przetwarzaniu bodźców sensorycznych, odbieranych z otoczenia i regulacji reakcji na nie. Ich praca polega na poprawie przetwarzania tych bodźców przez poszczególne zmysły: wzrok, słuch, dotyk i inne. W przypadku dziecka weryfikacja i praca z terapeutą integracji sensorycznej oraz pozostałych jest o tyle istotna, że dziecko posiadające trudności lub deficyty dorasta z nimi i nie znając różnicy, nie jest w stanie zakomunikować nam o nieprawidłowościach jakie zachodzą w jego funkcjonowaniu.

Jeżeli osoba dorosła, odczuwa pogorszenie słuchu, wzroku lub zaczyna mieć problemy z równowagą widzi i odczuwa zmianę zachodzącą w jej organizmie. Dziecko będące zupełnie zdrowe u którego w czasie rozwoju i wzrostu pojawia się deficyt, może nie być tego świadome. Stąd rola rodzica, który poprzez uważną obserwację, kiedy tylko pojawiają się symptomy nieprawidłowości powinien zweryfikować poprawność funkcjonowania małego organizmu u specjalisty.

Kolejnym bardzo istotnym aspektem w profilaktyce rozwoju dziecka jest współpraca przede wszystkim między pediatrą, fizjoterapeutą, logopedą, psychologiem i terapeutą sensorycznym, a także regularna komunikacja w celu osiągania optymalnego tempa rozwoju dziecka.

Należy pamiętać, że popularne w ostatnim czasie zajęcia dodatkowe takie jak basen, taniec, drużyny sportowe lub inne formy aktywności nawet te oferowane bezpośrednio przez szkołę czy przedszkole, ale realizowane w grupie to część profilaktyki którą warto wdrażać. W przypadku gdy stan naszego dziecka w jakikolwiek sposób wzbudza nasze wątpliwości należy jednak udać się na indywidualne spotkanie ze specjalistą, który określi możliwe trudności, zaplanuje spersonalizowany program wsparcia rozwoju dla naszego dziecka. Wówczas niezbędne mogą okazać się sesje indywidualne z psychologiem, logopedą czy terapeutą integracji sensorycznej, które rozwiną słabsze obszary dziecka, zapewniając mu prawidłowe i komfortowe funkcjonowanie w kolejnych latach i dorosłym życiu.

W przypadku dzieci bardzo istotny jest również czas. W wieku przedszkolnym następuje dynamiczny rozwój funkcji poznawczych dziecka takich jak: mowa, myślenie, pamięć czy uwaga. Okres przedszkolny można uznać za kluczowy w życiu małego dziecka. Zachodzą wtedy duże zmiany w rozwoju fizycznym, społeczno-emocjonalnym oraz psychicznym. Wpływają na osobowość człowieka w późniejszym okresie rozwoju. To czas uczenia się obowiązujących zasad i norm. Nabyte umiejętności oraz pozyskana wiedza mają znaczący wpływ na funkcjonowanie dziecka w późniejszych okresach. Dotyczy to relacji z rówieśnikami, wyników w nauce, postrzeganie siebie wśród innych.

W przypadku pojawienia się deficytów czy to na płaszczyźnie fizycznej, emocjonalnej czy sensorycznej mogą one przełożyć się na wiele aspektów późniejszego funkcjonowania malucha. Także dynamika wzrostu i rozwoju nie zostaje bez znaczenia. W tym okresie opóźnienie pracy z deficytami rozwojowymi o kilka miesięcy, może wielokrotnie wydłużyć okres późniejszej terapii. Im szybciej pojawi się reakcja rodzica i praca z terapeutą, tym szybciej osiągnięte zostaną widoczne rezultaty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto