Dodaj zdjęcie profilowe

avatarMateusz Urbaniak

Rzeszów
Redaktor naczelny oraz dziennikarz wielu portali internetowych. Wielokrotnie nominowany do nagrody - Dziennikarza Roku.

Hyżne: Mieszkańcy oburzeni skróceniem czasu pracy w Hyżneńskim urzędzie. Co jest powodem?

2022-06-29 13:37:26

Urząd Miasta w Hyżnem (woj. podkarpackie) od 27 do 30 czerwca br. skrócił swoje godziny pracy. Wiele mieszkańców jednak jest rozczarowana tym zachowaniem urzędników. O co tak naprawdę chodzi i gdzie jest problem tego sporu?

W poniedziałkowe południe mieszkańcy Gminy Hyżne dowiedzieli się, że ich jedyny w okolicy urząd zakończy wcześniej pracę z powodu ogłoszenia ostrzeżenia meteorologicznego o upałach 2 stopnia. Po czym na pracujących tam urzędników i samych włodarzy wylała się fala hejtu.

Mieszkańcy piszą…

- No tak ci co najwięcej spędzają czasu na słońcu. Tak jakby klimatyzacji nie było w dzisiejszych czasach – możemy przeczytać pod postem na Fanpage Urzędu oraz - Nie rozumiem jednego.... W urzędzie jest klimatyzacja więc można spokojnie pracować a co mają powiedzieć panowie który kilka metrów dalej budują park na zlecenie Gminy???? To oni powinni mieć skrócone godziny pracy..... A tu pełne słońce w południe 30°C i pracują!!!!!! Może Pan Wójt Bartłomiej Kuchta Wspólnota Hyżne o nich pomyśli!! – kolejna mieszkanka pisząc oznaczając także Wójta Gminy Hyżne.

Urząd pomimo skrócenia czasu pracy nadal pracuje i rozwiązuje sprawy mieszkańców

Postanowiliśmy więc zwrócić się z pytaniem do źródła i otrzymaliśmy bardzo szybką odpowiedź - Bezpośrednią przyczyną skrócenia czasu pracy urzędu były panujące w tych dniach wysokie temperatury. – mówi Dionizy Beda, Sekretarz Gminy Hyżne i dodaje: - W dniu 27.06 skrócono czas pracy do godziny 15, gdyż planowo urząd w poniedziałki otwarty jest do godziny 17. W dniach 28-30.06 skrócono czas pracy do godziny 14, gdyż planowo urząd otwarty jest do 15.30. Tak więc skrócenie czasu pracy w pierwszym dniu wyniosło 2h, a w pozostałych 1,5 h. Chcę podkreślić, że skrócenie czasu pracy nie wpłynęło negatywnie na możliwość załatwienia spraw przez mieszkańców gminy. Nie dotarły do nas takie sygnały. W newralgicznych obszarach, jak ten dotyczący składania deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), w którym termin na złożenie upływa do 30 czerwca, zachowaliśmy w tych dniach możliwość ich składania, a pracownik przyjmował mieszkańców do 17 w poniedziałek i do 15.30 w pozostałych dniach. Sam byłem w poniedziałek w pracy do godziny 17. W tym czasie obsłużyliśmy 11 mieszkańców, nikt nie został odprawiony z urzędu z kwitkiem.

Sprawdziliśmy sami jak to wygląda.

W poniedziałek jeszcze przed „zamknięciem” Urzędu Gminy Hyżne wybraliśmy się aby sprawdzić jak wygląda tam sytuacja. Niestety zawieszona na budynku aparatura od klimatyzacji jest wypuszczona na korytarze budynku a nie do pomieszczeń gdzie pracują pracownicy. Jedynym klimatyzowanym pomieszczeniem jak się okazuje jest gabinet Wójta oraz w sali obrad Rady Gminy. Jak ustaliliśmy nieoficjalnie podczas rozmowy z jednym z pracowników obecnie otwarte drzwi do każdego z pomieszczeń gdzie przyjmuje się interesantów nie na wiele się zdają.
Tą informacje potwierdza nam w rozmowie Sekretarz Gminy - System klimatyzatorów wykonany w ramach prac termomodernizacyjnych odziedziczyliśmy po poprzedniej Pani Wójt. Niestety, system ten nie jest wydolny. Klimatyzatory zamontowano bowiem tylko w pokoju Pani Wójt oraz w Sali obrad Rady Gminy, nie zamontowano ich natomiast w pokojach pracowników. Zdecydowano się na montaż klimatyzacji jedynie na korytarzach. Sprawia to, że w pokojach pracowników de facto klimatyzacji nie ma, a co za tym idzie, przy panujących upałach temperatura wzrasta do poziomu który uzasadnia nieznaczne skrócenie czasu pracy. Montaż klimatyzatorów w pomieszczeniach pracowników był przez nas rozważany, jednak koszt takiego rozwiązania w tej chwili oscyluje wokół kwoty 200 tysięcy złotych, doszliśmy więc do wniosku że w obecnej sytuacji finansowej gminy nie możemy sobie na to pozwolić. – dodaje Beda.

Zatem pojawia się pytanie czy mieszkańcy pisząc swoje spostrzeżenia wiedzą jaka jest sytuacji w budynku urzędu?! Czy fala hejtu na urzędników w tej sytuacji jest zasadna?!


Przypomnijmy jeszcze że zgodnie z art. 207 par 1. „Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. (…)” oraz art. 207 par 2 pkt 1 „Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany: 1)organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy”.
Dodatkową podstawą prawną jest par 15 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy stanowiący: § 15 „Pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami”.

Jesteś na profilu Mateusz Urbaniak - stronie mieszkańca miasta Rzeszów. Materiały tutaj publikowane nie są poddawane procesowi moderacji. Naszemiasto.pl nie jest autorem wpisów i nie ponosi odpowiedzialności za treść publikowanej informacji. W przypadku nadużyć prosimy o zgłoszenie strony mieszkańca do weryfikacji tutaj