Układ chłodzenia– jak nie przegrzać silnika?

W tym artykule opisujemy jak dbać o układ chłodzenia, by był w pełni wydajny?
Układ chłodzenia
 Dariusz Lisowski/motofakty.pl

Układ chłodzenia w samochodzie został przystosowany do tego, by utrzymywać optymalną temperaturę jednostki napędowej nawet w bardzo gorące dni. Dlatego nie należy się obawiać przegrzania jednostki napędowej z powodu wysokiej temperatury powietrza, ale tylko w przypadku gdy mamy w pełni sprawny układ chłodzenia z płynem chłodniczym, który nie jest zużyty lub rozcieńczony.

Kontrola stanu układu chłodzenia
Zanim wybierzemy się w daleką, wakacyjną podróż, zalecamy skontrolować m.in. stan układu chłodzenia. Uwaga dotyczy właścicieli zwłaszcza kilkuletnich samochodów, którzy do niedawna nie musieli się martwić zużyciem poszczególnych podzespołów silnika.
Jedną z kluczowych kwestii dla odpowiedniej wydajności układu chłodzenia jest płyn chłodniczy. Ciecz należy wymieniać co dwa lata, bo podczas eksploatacji zwyczajnie traci swoje właściwości, co wiąże się z tym, że z jednej strony układ chłodzenia traci zdolność chłodzenia jednostki napędowej, a z drugiej obniża się temperatura zamarzania płynu chłodniczego.

Kolejną istotną przyczyną, która spowoduje osłabienie działania układu chłodzenia jest poziom płynu w układzie. Poziom płynu chłodniczego sprawdzamy, gdy jednostka napędowa jest zimna. Jeżeli stwierdzimy znaczny ubytek płynu chłodniczego wtedy nie obejdzie się bez sprawdzenia szczelności całego układu i wymiany płynu. Nie zalecamy dolewania płynu chłodniczego w przypadku, gdy zauważymy ubytek z układu. Przede wszystkim dlatego, że dolewając płyn chłodniczy (mieszając płyny) zmieniamy parametry cieczy. A dobranie płynów o identycznych właściwościach jest niezwykle trudne. Nawet płyny tego samego producenta mogą się różnić składem (są płyny wyprodukowane na bazie glikolu etylenowego, monoetylenowego czy propylenowego). Teoretycznie można je mieszać, ale w praktyce po połączeniu powstanie ciecz o nieokreślonych właściwościach. Stąd dolewanie płynu chłodniczego należy traktować jako wyjście z sytuacji awaryjnej, np. możemy zrobić dolewkę na czas dojechania do warsztatu, gdzie uszczelnimy układ chłodzenia i nalejemy nowego płynu.

Czyszczenie chłodnicy
Poza kontrolą poziomu płynu i sprawdzenie organoleptycznie stanu połączeń gumowych węży oraz przewodów układu chłodniczego warto przyjrzeć się samej chłodnicy. Tkwiące między jej blaszkami zabrudzenia (np. drobiny piasku i resztki owadów) mogą wpłynąć na wydajność chłodzenia. Stąd warto wspomniane zabrudzenia usunąć. Operację należy przeprowadzać przy zimnym silniku. Na początek możemy spróbować wydmuchać zalegające pomiędzy blaszkami chłodnicy cząstki sprężonym powietrzem. Istotne jest, by robić to od strony komory silnika. W razie potrzeby możemy też przepłukać zewnętrzną stronę chłodnicy wodą. Należy przy tym zachować ostrożność, by nie pogiąć i nie odkształcić blaszek radiatora.

**

Wszystko czego potrzebujesz z tego tematu znajdziesz tutaj

**

;

Motointegrator

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3