Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przed I rundą COVAL Pucharu Polski OFF-ROAD PL

Redakcja
Jarosław Kazberuk
Jarosław Kazberuk
W Nowej Dębie i Bojanowie trwają ostatnie przygotowania do I rundy COVAL Pucharu Polski OFF-ROAD PL. Puchar to najstarszy i najbardziej prestiżowy cykl rajdów off-roadowych w Polsce. Na starcie imprezy stanie 80 załóg, które będą rywalizowały w klasach Extreme i Adventure.

Gościem specjalnym imprezy będzie Jarosław Kazberuk – czterokrotny uczestnik Rajdu Dakar.

Jak ocenia Pan poziom rywalizacji Zawodników w Pucharze Polski OFF-ROAD PL w ostatnich latach?
Kilka razy byłem uczestnikiem Pucharu Polski OFF-ROAD PL i zawsze była to okazja do zmierzenia się z najlepszymi zawodnikami w kraju. Od jakiegoś czasu śledzę Puchar z pewnej odległości, ale z jej aktywnymi uczestnikami spotykam się przy okazji innych imprez off-roadowych i widzę, jak poziom rośnie z każdym rokiem. Jeszcze parę lat temu w Pucharze Polski OFF-ROAD PL startowały nawet auta seryjne – teraz jeżdżą właściwie tylko pojazdy specjalnie przystosowane do ciężkiej jazdy przeprawowej. Poziom rośnie – rywalizacja staje się coraz ciekawsza.

Czy na podstawie obserwacji Pucharu i innych podobnych zawodów można powiedzieć, że polski off-road jest już na europejskim poziomie?
Wielu polskich zawodników pojawia się na imprezach zagranicznych. Rywalizują tam z najlepszymi, podpatrują rozwiązania, obserwują i nadrabiają do nich zaległości. A właściwie tak było parę lat temu. Obecnie nie możemy już mówić o zaległościach. Jeździmy tym, czym w Europie, tak jak w Europie. A czasami nawet lepiej – wszak polskie załogi coraz częściej nie są na imprezach za granicą tylko po to żeby „podpisać się” na liście obecności – oni tam jeżdżą się ścigać i przywożą do kraju świetne wyniki.

Jakich rad udzieliłby Pan początkującym off-roadowcom? Na co szczególnie należy zwrócić uwagę?
Najszczersza odpowiedź byłaby chyba najmniej zadowalająca – należy zwrócić uwagę na wszystko. Szczególnie jeśli się zaczyna. Ale jeśli miałbym coś podpowiedzieć, to muszę przypomnieć pewną zasadę, która nie zmienia się od lat i chyba się nie zmieni. Najważniejsza jest pokora. Wobec terenu, sprzętu i wobec innych ludzi. Trzeba ostrożnie poznawać teren i możliwości swojego samochodu, uczyć się od ludzi, bo od każdego można się czegoś nauczyć, nawet jeśli byłaby to nauka na cudzych błędach.

Czy widzi Pan jakąś potrzebę zmian w regulaminach czy organizacji polskich imprez off-roadowych?
Ogólnie regulaminy imprez terenowych są z każdym rokiem coraz lepsze, jednak najlepiej byłoby, gdyby zostały ujednolicone. Wszystkie imprezy np. przeprawowe powinny mieć jeden regulamin bazowy i powinny różnić się tylko szczegółami. To sprawiłoby, że jeden zawodnik miałby większą możliwość startu we wszystkich tego typu rajdach.

Jakie starty planuje Pan w sezonie 2010? Czy planuje Pan start w przyszłorocznym Dakarze?
Dakar zawsze znajduje się w moich planach. Niestety czasem nie udaje się przekuć planów w czyn. Mam nadzieję, że w tym roku się powiedzie. Planuję też pojechać w przynajmniej jednym rajdzie cross-country, ale jako że ustalenia jeszcze trwają – nie będę zdradzał szczegółów.

Co Pana zdaniem należałoby zrobić, aby podnieść popularność off-roadu w Polsce?
Dobrym pomysłem byłoby chyba stworzenie większej ilości miejsc, gdzie off-roadowcy mogliby legalnie testować swoje maszyny i startować w zawodach. Im więcej będzie miejsc w pełni dostosowanych do takiej rywalizacji – tym większe społeczne poparcie i, co za tym idzie – większe zainteresowanie mediów, a te jak wiadomo w znacznym stopniu przyczyniają się do popularyzacji wielu dyscyplin.

******

Jarosław Kazberuk - Kierowca i pilot rajdowy, trener judo (III dan). Reprezentant Polski w Camel Trophy'96 (Borneo-Kalimantan). Uczestnik najtrudniejszych rajdów terenowych w Europie - Carpat Trophy 1997, Transylwania 1999. Członek ekip - Rajdy Extremalne: - Gauloises 1995 - Patagonia, Lion Expedition, Salomon X-Adventure 2000, 2002, 2003. Wieloletni sędzia i instruktor off-road'u Marlboro Adventure Team. 1995-2004 starty w Rajdowych Mistrzostwach Polski, Pucharze Polski OFF-ROAD PL. Członek elitarnej grupy STT Racing - kierowca testowy Porsche Polska i Subaru Polska. Czterokrotny uczestnik Rajdu Dakar 2002, 2003, 2007, 2010 cztery razy na mecie. Manager zespołu ProjektDAKAR - Dakar 2007. W 2008 roku, jako jedna z 2 polskich załóg, brał udział w międzynarodowym rajdzie Trans-Syberia, startując Porsche Cayenne. Zajął miejsce w pierwszej dziesiątce rajdu, którego uczestnicy stanowili międzynarodową doborową stawkę.

Puchar Polski OFF-ROAD PL odbywa się nieprzerwanie od 2001 roku. Organizatorami COVAL Pucharu Polski OFF-ROAD PL są redakcja OFF-ROAD PL Magazyn 4x4 oraz Polskie Stowarzyszenie OFF-ROAD PL. OFF-ROAD PL Magazyn 4x4 to jedyny w Polsce miesięcznik w całości poświęcony tematyce off-roadowej (samochody terenowe, SUV-y, quady). Magazyn jest obecny na rynku od 1999 roku. Polskie Stowarzyszenie OFF-ROAD powstało w 2008 roku i jest członkiem rzeczywistym Polskiego Związku Motorowego. Zrzesza miłoścników polskiego off-roadu i działa na rzecz spopularyzowania tej młodej dyscypliny sportu motorowego.

Tegoroczny Puchar Polski OFF-ROAD PL ma sponsora tytularnego, fimę COVAL – producenta profesjonalnych narzędzi. Firma COVAL ufundowała m.in. atrakcyjne nagrody dla zwycięzców Pucharu w klasyfikacji generalnej w postaci quadów.

COVAL PUCHAR POLSKI OFF-ROAD PL – terminy imprez:

I runda POŁUDNIOWA: 7-8 maj 2010 r.
II runda CENTRALNA: 13-14 sierpień 2010 r.
III runda PÓŁNOCNA: 1-2 październik 2010 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na podkarpackie.naszemiasto.pl Nasze Miasto