Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MPK Rzeszów szykuje nam rewolucję!

Teraz Rzeszów
Teraz Rzeszów
Teraz Rzeszów
W ciągu trzech tygodni dowiemy się, jak w przyszłym roku zmieni się rozkład jazdy autobusów MPK Rzeszów. A to dopiero początek.

Pracują nad tym specjaliści z hiszpańskiej firmy Apia XXI oraz Zarząd Transportu Miejskiego. Już dzisiaj wiadomo jednak, że pasażerowie muszą przygotować się na prawdziwą rewolucję w miejskiej komunikacji.
Na zlecenie miasta pod koniec ubiegłego roku Hiszpanie prowadzili w Rzeszowie badania ruchu. Ankieterzy pytali także mieszkańców o opinie na temat działania miejskiej komunikacji autobusowej. Na podstawie odpowiedzi przygotowali listę zmian, jakie proponują wprowadzić do rozkładu jazdy. Lada dzień wytyczne mają dotrzeć do Zarządu Transportu Miejskiego, który już szykuje się do wprowadzenia nowego rozkładu.
- Zmiany będą poważne. Zaczną obowiązywać najwcześniej wiosną przyszłego roku. Chcemy dostosować rozkład jazdy do dzisiejszych realiów, bo od czasu, kiedy powstał, miasto się rozrosło. Przybyło w nim też samochodów. Musimy zmienić trasy i uaktualnić czas przejazdu między przystankami – mówi Grzegorz Dyś, dyrektror ZTM.
BuspasyJednym z najważniejszych pomysłów na poprawę jakości usług świadczonych przez miejskich przewoźników jest budowa buspasów. To specjalne pasy na jezdni, wydzielone wyłącznie pod potrzeby pojazdów komunikacji miejskiej. W niektórych miastach mogą korzystać z nich także taksówki. Takie rozwiązanie pozwala autobusom omijać korki. Dzięki temu mieszkańcy miasta zamiast jeździć samochodami przesiadają się do szybkiej komunikacji miejskiej. W Rzeszowie buspasy proponowane są m.in. przy głównych ulicach – Rejtana, Cieplińskiego i Piłsudskiego.
AutobusyOdpowiedzi, jakich mieszkańcy miasta udzielili w ankietach dla firmy Apia sugerują, że w mieście należy poprawić komfort podróżowania autobusami. Dlatego za unijne pieniądze w latach 2011-2013 miasto kupi 70 nowych, niskopodłogowych pojazdów. Każdy z nich będzie klimatyzowany, niskopodłogowy oraz przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Aby ograniczyć zużycie paliwa do obsługi najmniej popularnych linii przewoźnik kupi krótkie, ośmiometrowe autobusy. W tym celu w ostatnim czasie testował już samochody marek Autosan, Solaris i Sor. Poza ośmiometrówkami miasto kupi długie, 10 i 12 - metrowe modele, które będą jeździć na najbardziej obłożonych liniach. Po modernizacji rozkładu jazdy zamiast 180, linie MPK będzie obsługiwać 155 autobusów.
BiletyRewolucję miasto szykuje także w gamie biletów. Najciekawszą nowością ma być e-bilet – czyli karta magnetyczna, którą będzie można doładować przez internet lub w specjalnych urządzeniach ustawionych na przystankach lub w punktach kasowych miejskich przewoźników.
Właściciel karty zamiast kasować bilet będzie przykładał ją do czytnika zamontowanego w autobusie.
W przyszłym roku oferta MPK ma się wzbogacić o bilet godzinny. Ma to związek z podzieleniem najdłuższych kursów autobusów na kilka krótszych. Na bilecie godzinnym będzie można jeździć kilka razy, dzięki czemu mimo przesiadek pasażer bez dodatkowych kosztów przejedzie z jednego końca miasta na drugi.
Elektroniczna informacja pasażerskaUnijna dotacja pozwoli zamontować na przystankach i w autobusach nowoczesne urządzenia informacyjne. Ponieważ pojazdy zostaną skomunikowane przez GPS z przystankami, pasażerowie będą na bieżąco informowani, za ile autobus dotrze do zatoczki. Dzięki zastosowaniu technologii GPS pojazdy komunikacji miejskiej będą miały pierwszeństwo przejazdu na zatłoczonych skrzyżowaniach. Na pasach, którymi pojadą, szybciej zaświeci się zielone światło. Na ruchliwych skrzyżowaniach powstaną tzw. śluzy, czyli dodatkowe przejazdy pozwalające autobusom ominąć korek. Jeden z pomysłów zakłada jeszcze montaż tablic informujących kierowców o utrudnieniach na drodze, a nawet zalecanych objazdach w razie kolizji czy wypadku.
Liczba:400milionów złotych ma dostać Rzeszów z Unii Europejskiej na modernizację systemu transportu w mieście. Większość z nich zostanie wykorzystana na nowy system komunikacji miejskiej. Ostateczną decyzję o przyznaniu pieniędzy podejmie Komisja Europejska. Zrobi to na podstawie analizy dokumentów, jakie dla miasta przygotowuje hiszpańska firma Apia XXI. Kompletną dokumentację miasto ma dostać do końca roku.
Liczba:48linii obsługuje w tej chwili MPK. 26 z nich jeździ tylko po mieście, 17 obsługuje podrzeszowskie gminy. Cztery dowozi mieszkańców do rzeszowskich hipermarketów, a linia specjalna „L" łączy dworzec kolejowy z portem lotniczym w Jasionce.
Po zmianach liczba linii ma być podobna.
Zmiany w trasach- Najdłuższe linie, łączące odległe osiedla trasami przebiegającymi przez całe miasto, zostaną zlikwidowane. Zastąpią je krótsze.- Autobusy mają jeździć częściej niż teraz. Zdaniem specjalistów optymalnym rozwiązaniem jest odjazd z przystanku tej samej linii co 10-15 minut.- Zmieni się numeracja linii. Niewykluczone, że w przyszłym roku dostaną one numery trzycyfrowe. ZTM chce, aby numerować je według klucza opartego o kierunek jazdy. Np. wszystkie linie jadące w kierunku osiedla Zwięczyca kończyłyby się na cyfrę „3".- Trasy najbardziej obłożonych linii, takich jak „0", „13", „17", „18", czy „19" prawdopodobnie nie zmienią się.- Do miasta ma zostać wpuszczona konkurencja dla MPK. ZTM rozważa możliwość organizacji przetargów na obsługę części linii autobusowych.
Bartosz Gubernat

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: MPK Rzeszów szykuje nam rewolucję! - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto