Jazda w ekstremalnych warunkach. Deszcz

MotointegratorZaktualizowano 
Jazda w ekstremalnych warunkach
Jazda w ekstremalnych warunkach Grzegorz Mehring / Polskapresse
Może to zmiany klimatu, a może chwilowy kaprys natury? Tak czy inaczej ostatnio kierowcom bardzo doskwierają opady deszczu i jazda w ekstremalnych warunkach.

W wiadomościach możemy zobaczyć zalane lub wręcz zatopione auta. Jak radzić sobie w deszczu żeby bezpiecznie dojechać do celu?

Po pierwsze należy się do złych warunków przygotować zadbać o stan techniczny naszego auta. Najważniejsze są oczywiście opony i głębokość bieżnika. Im jest ona mniejsza tym większą mamy szansę na aquapalning. Występuje on w sytuacji, w której nie ma szansy na odprowadzenie wody spod opony. Powstaje wówczas klin wodny co prowadzi do utraty sterowności i możliwości sprawnego hamowania. W takiej sytuacji pomocne stają się elektroniczne układy wspomagające kierowcę. ESP, ASR i ABS są w stanie ograniczyć działanie aquaplaningu. Oczywiście im gorszy stan ogumienia tym mniejsza szansa na uniknięcie sytuacji krytycznych. Nie zapominajmy również o wycieraczkach i klimatyzacji. Sprawne wycieraczki zapewniają nam dobrą widoczność i mniejsze zmęczenie wzroku. Powinniśmy je wymieniać jak tylko zaczynają „mazać” szybę. Sprawny i czysty układ klimatyzacji wraz z wymienionym filtrem przeciw pyłkowym dba o niezaparowane szyby. Klimatyzacja osusza powietrze co pozwala na natychmiastowe usunięcie pary wodnej z przednich szyb.

Dysponując sprawnym autem możemy śmiało ruszać w drogę pamiętając o podstawowych zasadach poruszania się w deszczu. Jeśli korzystamy ze świateł dziennych powinniśmy włączyć światła mijania co spowoduje również włączenie tylnych świateł pozycyjnych i poprawi widzialność naszego auta ze wszystkich stron. Nie wolno jednak w czasie opadów włączać świateł przeciwmgielnych gdyż powoduje to oślepianie innych uczestników drogi. Niestety wielu kierowców nie myśli o tym i na drogach musimy walczyć z takimi „Latarnikami”. Pamiętajmy, że przednich świateł przeciwmgielnych możemy używać jedynie w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza lub przy normalnej przejrzystości na drogach krętych oznaczonych znakami A-3 i A-4 z tabliczką T-5. Tylne światła mogą być włączone przy spadku widoczności poniżej 50m.

W chwili wystąpienia opadów zwolnijmy i zwiększmy dystans do poprzedzającego nas auta. Jest to bardzo ważne jeśli deszcz właśnie zaczął padać. Na drodze zawsze zalega warstwa zanieczyszczeń, która pokropiona kilkoma kroplami wody zamienia się w śliską maź. W czasie długotrwałych opadów pojawia się poruszony już problem aquaplaningu związany bądź to z intensywnością opadów lub z zaleganiem wody w koleinach. Jeśli wycieraczki nie dają sobie rady z oczyszczaniem przedniej szyby powinniśmy zatrzymać się i poczekać kilka minut. Mało kierowców decyduje się na taki ruch twierdząc, że powoduje to znaczące wydłużenie czasu podróży. Nie zastanawiają się oni jednak nad tym, że nawet niewielka kolizja wydłuża podróż jeszcze bardziej.

Podróżując w deszczu powinniśmy uważać przy przejeżdżaniu kałuż. Im kałuża jest większa tym bardziej wyostrzona powinna być nasza czujność. Praktyka pokazuje, że na polskich drogach możemy się spodziewać wszystkiego łącznie z zapadniętą jezdnią. Warto też oceniać głębokość wody przed wjechaniem w nią. Jak to zrobić? Jednym ze sposobów jest obserwowanie innych aut. Widzimy doskonale do jakiej wysokości sięga woda. Jeśli jeszcze znamy umiejscowienie początku układu dolotowego w naszym aucie możemy określić jaka jest szansa na zassanie wody do silnika. Warto też w miarę możliwości obserwować krawężniki. Mają one wysokość około 15 cm co oznacza, że jeśli jeszcze je widzimy możemy kontynuować jazdę. W sytuacji, w której mamy wątpliwości co do głębokości „brodu” należy zatrzymać się, poczekać lub wybrać inną trasę. Pamiętajmy też, że głęboką wodę pokonujemy na pierwszym lub drugim biegu ze stałą, niezbyt dużą prędkością w taki sposób aby nie wytworzyć przed autem fali mogącej przelewać się przez maskę.

A co jeśli nasze auto zostało zalane? Jeśli było to krótkotrwałe to powinno wystarczyć usunięcie dywanów z podłogi i suszenie. W przypadku zassania przez silnik wody sytuacja się komplikuje. W przypadku diesli bardzo często sprawa wyjaśnia się sama. Te silniki jak wiemy mają duży stopień sprężania, a woda słabo poddaje się sprężaniu. W związku z tym w większości przypadków możemy się przywitać w korbowodem wystającym na zewnątrz silnika. W przypadku aut zasilanych benzyną istotne jest jak długo auto było zalane. Jeśli było to tylko zdławienie to powinno wystarczyć przepłukanie silnika nowym olejem. Pamiętajmy też o układzie przeniesienia napędu. Skrzynie biegów, dyfry i mosty napędowe są wyposażone w odpowietrzenia. Jeśli sięgnie ich woda może dojść do wymieszanie wody z olejem przekładniowym w wyniku czego dojdzie do awarii. W związku z tym warto sprawdzić co się dzieje z olejem po jeździe w ekstremalnych warunkach.

Jeśli auto zostało zalane na postoju, w zagłębieniu terenu lub w garażu podziemnym może się okazać, że jego naprawa nie jest opłacalna. Nawet jeśli pozornie wszystko będzie działało to bez kompletnej rozbiórki nie obędzie się. Woda wraz z zanieczyszczeniami wnika wszędzie. Usunięcie jej na przykład z instalacji elektrycznej będzie niezwykle pracochłonne a efekty mogą być mizerne. Niestety coraz więcej współczesnych aut zaczyna przypominać auta japońskie sprzed lat. Grubość przewodów elektrycznych jest bardzo mała a ich podatność na utlenianie duża. Również elektronika nie lubi „pływania”. Wszystko to może doprowadzić do sytuacji, w której dopiero po kilku tygodniach zaczną się pojawiać awarie i usterki.

Jak widać w sytuacji kontaktu naszego auta z wodą mniejszą lub większą należy zachować spokój i rozsądek. Ważne jest zarówno przygotowanie pojazdu jak i kierowcy do działań „podwodnych”.

**

Wszystko czego potrzebujesz z tego tematu znajdziesz tutaj

**

;

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Jazda w ekstremalnych warunkach. Deszcz - Rzeszów Nasze Miasto

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
K
Krystina

W ciężkich warunkach pogodowych odczujemy jakiej jakości mamy wycieraczki, bo dzięki nim mamy zapewnioną odpowiednia widoczność a tym samym bezpieczeństwo podczas jazdy. Ja niejednokrotnie przekonałem się do wycieraczek Valeo, które świetnie zbierają wodę podczas intensywnej ulewy ale i także skutecznie czyszczą praktycznie wszystkie zabrudzenia.

zgłoś
b
bardzo bym prosił

"aquapalning"????I porque no escribeis en polaco?Redaktorze.Mogę uzyskać odpowiedz na moje pytanie?

zgłoś
P
Przemek

uważać trzeba..ja miałem przygodę niemiłą dosyć, koło nawaliło i rzutem na taśme przypomniałem sobie o tym, ze mam starter assistance ufff, naprawione ;)

zgłoś
P
PB

Art. 30.

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:

kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,

zgłoś
s
sexatlas

Tych bzdur napewno nie wypisuje https://www.facebook.com/sexatlas

zgłoś
J
JB

Kto wypisuje te bzdury?

zgłoś
s
saa

woda na drodze odbija swiatlo z przeciwmgielnych

zgłoś
p
pranowicz

swiatla przecimgilensa skerowanae jeszcze blizej pojazdun niz mijania wiec jak moga oslemiac brdziej niz swatla mijania PARANOJA

zgłoś
Ł
Łukasz

Jazda w ekstremalnych warunkach czyli... w deszczu. Buhahahahahaha

zgłoś
M
Maciej

A tak dla wyjaśnienia tematu, to opady deszczu, w rozumieniu Kodeksu, powoduja zmniejszenie przejrzystości powietrza i co za tym idzie dopuszczala jest jazda z włączonymi przednimi światłami przeciwmgiłowymi.

zgłoś
M
Maria

Wredny kierowco, powodzenia

zgłoś
w
wojtek

Dzis na czerwonym juz świetle - Dąbrowskiego/Żeromskiego, gdy przechodnie juz wkroczyli na jezdnię, wpakowała sie autem pani z nr rej. PO627CA. Następnym razem zrobimy zdjęcie!

zgłoś
m
mig

Na deszcz dobra jest hydrofobizacja. Robią ją np. w NordGlass - ja wygrałem kupon i dlatego byłem, ale mozna chyba to kupić w salonie - w Szczecinie są 2 - na Piskorskiego obok centrum handlowego albo na 26 kwietnia.

zgłoś
s
s

Hahah bez świadka powodzenia i ze świadkiem w sumie też.

zgłoś
J
Japna1231

A tak po mokrym jeżdzą Japończycy:
http://www.motogen.pl/Potraficie-tak-Japonska-policja-i-jazda-po-mokrym,18959.html

Uczyć się !!!

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3