Jak przygotować samochód do podróży?

MotointegratorZaktualizowano 
bardzo nowoczesne samochody dostarczają nam informacji o przewidywanym czasie lub przebiegu do wymiany oleju czy całego przeglądu. W starszych modelach posługujemy się z góry ustalonymi przebiegami w kilometrach (lub w określonym czasie), do kolejnych czynności serwisowych.
bardzo nowoczesne samochody dostarczają nam informacji o przewidywanym czasie lub przebiegu do wymiany oleju czy całego przeglądu. W starszych modelach posługujemy się z góry ustalonymi przebiegami w kilometrach (lub w określonym czasie), do kolejnych czynności serwisowych.
Większość z nas dysponuje samochodem używanym, z przebiegiem liczonym w dziesiątkach tysięcy kilometrów. Co należy sprawdzić, żeby w dłuższej podróży nic technicznego się nie przydarzyło.

Oczywiście nie zalecamy wykonywania w sprawnym samochodzie pełnego serwisu z dogłębnymi naprawami jeśli mamy właśnie przejechać kilka tysięcy kilometrów. Warto jednak zastanowić się (spojrzeć do książki serwisowej, lub w naprawdę nowoczesnym samochodzie sprawdzić jakie informacje zebrał komputer pokładowy), czy aby wkrótce nie czeka nas okresowy lub narzucony przez systemy kontrolne przegląd. Trzeba uczciwie powiedzieć, że z technicznego punktu widzenia przeciągnięcie takiego przeglądu (razem z wymianą olejów) o tysiąc czy dwa tysiące kilometrów jest zupełnie nieistotne. Jeżeli jednak mamy samochód w okresie gwarancyjnym i chcemy zachować wymaganą dla gwarancji, rękojmi lub naszej satysfakcji ciągłość przeglądów, sprawa wygląda inaczej. Być może w aucie z europejską gwarancją uda się to zrobić w Portugalii czy w Norwegii, ale zapewne nie chcemy zajmować się tym w czasie urlopu, więc lepiej jest odfajkować sprawę przed wyjazdem, w dobrym warsztacie.

W takim przypadku jedna ważna uwaga: nigdy nie planujmy naprawy ani nawet niegroźnego przeglądu w ten sposób, by teoretycznie odbierać auto z serwisu o określonej godzinie, natychmiast się pakować i wyjeżdżać. Po pierwsze, termin odbioru samochodu z warsztatu to jednak loteria i wielu z nas dobrze o tym wie z doświadczenia. A po drugie dobra praktyka serwisowa mówi, że po jakiejkolwiek pracy trzeba "testowo" trochę pojeździć. Może mechanikowi coś się nie udało lub o czymś zapomniał, może jedna naprawa wywołała drugie uszkodzenie? Zostawmy sobie choć dzień na krótkie testowanie auta po warsztacie.

Co powinniśmy zrobić, jeżeli wyjeżdżamy na urlop z pewnością sprawnym autem bez wizyty u mechanika? Nasza osobista lista przeglądowa będzie krótka:

1. Mocno zalecamy wzrokową kontrolę komory silnika, spodu auta i okolic kół w poszukiwaniu ewentualnych świeżych wycieków oleju, płynu chłodzącego i hamulcowego. Zasadniczo, jeżeli nic nie cieknie, to zespoły prawie na pewno są sprawne. Czas - ok. 1 minuty

2. Sprawdzamy poziom płynów eksploatacyjnych (olej silnikowy, ew. olej wspomagania kierownicy, płyn hamulcowy, płyn chłodnicy). Jeżeli poziomy są "w normie", zapewne nie ma problemów technicznych. Uzupełniamy olej silnikowy i ewentualnie płyn chłodniczy w pobliże poziomu maksimum. Czas - ok. 5 minut.

3. Jeżeli na co dzień poruszamy się tylko w centrum miasta, a więc powoli, to wykonujemy jazdę próbną z pełnym nagrzaniem silnika i wykorzystaniem choć przez chwilę większości jego osiągów. Czy nagrzany i obciążony silnik pracuje płynnie, nie traci mocy, nie przerywa? Jeżeli tak, zapewne wszystko jest w porządku.

4. Wykonujemy też co najmniej jedno dość mocne hamowanie. Hamulce pracują sprawnie, samochód zwalnia stabilnie, ABS działa? A więc wszystko jest w porządku. Czas - ok 15 minut.

5. Sprawdzamy i uzupełniamy ciśnienie w oponach do wartości podanych w instrukcji dla wyższych obciążeń samochodu. Jeżeli w którymś kole stwierdziliśmy ciśnienie wyraźnie niższe od prawidłowego, na wszelki wypadek odwiedźmy wulkanizatora, bo może to być uszkodzenie, które się pogłębi. Kontrola - 5 min.

6. Sprawdzamy na wszelki wypadek działanie wszystkich punktów świetlnych i wycieraczek szyby. Uzupełniamy płyn w spryskiwaczu szyby do maksimum. (czas - 3 min).

W sumie swemu sprawnemu samochodowi powinniśmy poświęcić przed dłuższym wyjazdem ok. pół godziny. Taka krótka kontrola da nam prawie pewność, że wszystko jest w porządku. Jednak najlepiej jest udać się do dobrego warsztatu, który taki przegląd nierzadko może nam wykonać bezpłatnie lub za niewielką opłatą. Wówczas możemy już prawie w 100% być pewni, że samochód nas nie zawiedzie podczas podróży.

**

Wszystko czego potrzebujesz z tego tematu znajdziesz tutaj

**

;

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

2013.11.27 09:28:24

Dokładnie, widoczność na drodze bardzo istotna kwestia w podróży. W Szczecinie polecam Nordglass. Naprawiałam u nich szybę, bardzo fachowa i solidna ekipa.

2013.11.26 22:56:49

7. Sprawdzamy stan szyb, żeby nam nie zabrali dowodu rejestracyjnego jeżeli są uszkodzone.

8. Robimy hydrofobizację

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3